Bestaat er de mogelijkheid dat iemand zich bedient van een bankrekeningnummer van een reeds overleden persoon?

I.v.m. een fraudeonderzoek bestaan er vermoedens dat iemand betalingen verricht vanaf een bankrekening van een reeds overleden persoon. Ik neem aan dat wanneer iemand overlijdt er bij de notaris opgave moet worden gedaan van alle bankrekeningnummers. Is het practisch gezien mogelijk dat wanneer er bewust een rekening wordt verzwegen dit buiten het gezichtsveld van de notaris blijft? Er is getracht om naam en adres van de rekeninghouder te achterhalen, maar dit wordt lastig met het oog op de privacy-wetgeving.

12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Kort door de bocht, ja dat kan. De ergenamen moeten zelf de bank informeren over het overlijden, en wat er met de rekening moet gebeuren. Dit kan, op verzoek van de nabestaanden ook door een notaris, of gemachtigd gedaan worden

Als de rekeninghouder is overleden, is de rekening deel geworden van de erfenis. De erfenis moet afgewikkeld worden. Door het overlijden is de overeenkomst tussen de bank en de overleden rekeninghouder opgeheven. De bank moet een nieuwe overeenkomst met de nabestaanden aangaan. In de praktijk gebeurt het overigens dat de bank, na het melden de tenaamstelling van de rekening wijzigt. Als het een en/of rekening is dan wordt de overleden rekeninghouder van de tenaamstelling verwijderd. Al het een enkele tenaamstelling betreft wordt de tenaamstelling gewijzigd in 'Erven van...', een zogenaamde ervenrekening. Dit gebeurt overigens als het goed is alleen met instemming van alle erfgenamen, of als niet alle erfgenamen bereikbaar zijn met instemming van de wel bereikbare erfgenamen. In geval van conflicten zal het, uiteindelijk, aan de rechter moeten worden voorgelegd

Bij een ervenrekening mogen alleen transacties worden uitgevoerd voor het afhandelen van de boedel.

Is de tenaamstelling een enkele tenaamstelling en worden hierop transacties verricht die niet samenhangen met de afhandeling van de boedel, dan is er sprake van valsheid in geschrifte -fraude- of bedrieglijke bankbreuk, beide strafbare feiten.

Het komt voor dat gemeentes banken inlichten omtrent overlijden, maar alleen na een vraag van de bank. Het is een plicht van de erfgenamen om overlijden te melden aan betrokken partijen. Als de gemeente eigenstandig bedrijven inlicht, maken zij een bestuursrechtelijke fout, en aan te spreken op daaruit voortvloeiende schade.

Overigens kan het best dat het helemaal in orde is wat er gebeurt. Bijvoorbeeld als voor het overlijden de rekening in een en/of rekening is veranderd.

Hoewel je de tenaamstelling van de rekening niet kan opvragen, kan je wel je eigen bank vragen of de tenaamstelling die je hebt voor een rekening klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk het niet mogelijk is,want bij overlijden geeft de gemeente de overlijden door aan banken en andere instanties waar geld vandaan komt..
wel is het mogelijk dat deze persoon een en of rekening had met de persoon die nu is overleden en zou deze nog wel gebruik kunnen maken van de rekening, dus dat er twee personen waren, anders is het niet mogelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Jawel hoor. Ik beheer nog steeds de rekening van mijn overleden broer ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krijgt hij nog steeds salaris?
capthavoc
12 jaar geleden
Er moet dus iemand gemachtigd zijn, op de rek van de overledene
voor zover ik weet kan dit zolang als de pinpas geldig is
daarna niet meer
MissBiggie
12 jaar geleden
@katoen Nee
@capthavoc De pinpas werkt niet meer en ik ben gemachtigd idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vader is anderhalf jaar geleden overleden, kort voor zijn dood vroeg hij mij zijn geld nog van de rekening af te halen want zodra zijn overlijden bij de gemeente werd gemeld, blokkeren ze zijn bankrekening..
en dat is idd ook gebeurd, want 4 dagen erna kon er niets meer van zijn rekening worden gehaald..
capthavoc
12 jaar geleden
apart wat ik heb de rek nog minstens een jaar gewoon kunnen gebruiken voor kleine dingen dat wel maar kon er gewoon bij.
MissBiggie
12 jaar geleden
Zolang ik die rekening niet ophef, kan ik em gewoon blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente maakt alleen een akte van overlijden op. Met deze akte moeten nabestaanden zich melden om dit door te geven aan de afdeling nabestaanden. Dit doet de gemeente niet.
Meer info is te vinden op http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/bankzaken-beginnen-of-beeindigen/na-een-overlijden/documenten-na-een-overlijden.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemeente den Bosch doet het toch echt wel, we hebben het zelf meegemaakt