als ik over wil gaan van Stedin naar NUON krijg ik dan een nieuwe gasmeter?

heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Stedin is geen gasleverancier maar een netwerkbeheerder; en Nuon is een energieleverancier (provider).
Zowel gas- als elektrameter is wéér een ander bedrijf en dus: in de meeste gevallen hoef je alleen de tellerstand door te geven - maar er zijn energieleveranciers (providers dus) zoals Vel** die een moderne digitale meter(s) verplicht stellen.
Op dit moment is Greenchoiche, met Nuon direkt daaronder de duurste energieleveranciers en NL-energie het goedkoopst, althans bij een 3-persoons huishouden (opgave Radar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stedin is je netbeheerder, deze heeft jouw meter in eigendom. Nuon is een leverancier, deze maakt gebruik van het net van de netbeheerder om energie te leveren. Nuon is alleen geinteresseerd in de meterstanden.

voor de duidelijkheid. Je kunt van energieleverancier wisselen in Nederland, maar niet van netbeheerder.

dus concreet gesteld: Je houdt in principe altijd de meter die in je huis zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de privatisering van de energiemarkt zijn er 3 onderdelen ontstaan: 1. een meetbedrijf , 2. een energieleverancier, 3 een netwerkbedrijf.
Het meebedrijf die dus alleen betrekking op de gas of elektrameter heeft, kan alleen nu nog door grootverbruikers gekozen worden. Bij een energieleverancier is iedereen vrij in keuze (NUON, OXXIO etc), Een netwerkbedrijf is afhankelijk van de plek waar je woont en dat is in mijn geval Liander. Zij zorgen voor de montage, uitbreiding laagspanningsnet, gasnet storingen oplossen etc.
Bij 2 energieleverancier is wel een beperking: als je in een stadsverwarming gebied woont. Dan is er geen keuze. Stadsverwarming is nog niet vrij.
In principe kan je later als het meetbedrijf ook straks vrij hebt, met 3 bedrijven te maken hebben.
Wordt het wel lastig als je een storing krijgt: het kan aan de meter liggen of voor de meter, dus netwerkbedrijf.
Als je een ander energieleverancier kiest dan je oorspronkelijk had, krijg je wel per maand 2 rekeningen: 1 voor transport energie (netwerkbedrijf) en voor je nieuwe energieleverancier (verbruik+vastrecht).
Je meter wordt in dit geval niet verwisselt.
Suc6 met je keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij krijg je maar 1 rekening, die van de leverancier.
De kosten van het transport zitten in de rekening van de leverancier.
Je hebt alleen te maken met het meetbedrijf (1 x per jaar) en met de leverancier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg 2 rekeningen..