Mag ik weigeren als me baas vraagt of ik wil werken bij iemand die zeer veel rookt ?

Mijn baas vroeg me of ik bij iemand wilde werken die heel veel rookt en echt niet buiten roken kan.
Ik ben er naar toe gegaan en het is echt niet normaal meer hoeveel deze persoon rookt, toen ik thuis kwam heb ik me een partijtje lopen hoesten alsof me leven er vanaf hing.
Maar nu vraagt me baas of ik er 3 keer per week naar toe wil gaan.
Ik vind 1 dag per week al erg, maar 3 x per week zie ik echt niet zitten.

Ik zelf rook niet en heb nooit gerookt ook, en die persoon kan echt niet zonder roken en ik kan moeilijk haar verbieden te roken het is haar eigen huis.

Maar mag ik wel weigeren bij mijn baas ?
En zo ja weet iemand dan een site waar dat op staat dat ik dat mag weigeren zodat ik bewijs heb en ze mij niet kunnen ontslaan op werk weigering.

Ik heb nog geen antwoord gegeven aan me baas, ze vroegen alleen of ik er misschien 3 x per week naar toe wil gaan.
Ik zei toen moet ik over na denken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben daar minstens 3 uur per x aanwezig dus dat is vrij lang.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ben helaas niet lid van een vakbond en nou wil ik ook weten mag je alleen weigeren als je lid bent van een vakbond of ook als je niet lid bent ?

Toegevoegd na 3 uur:
Het rare is ze willen mij bij andere oudjes weg halen om bij die rook persoon te laten werken.
Zegt 1 omaatje dus rook persoon gaat voor mij, ze ging helemaal uit haar dak dat ik weg gehaald werd bij haar.
En zij een ander persoon krijgt
Heeft omaatje helemaal gelijk in dat ze boos werd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Roken in eigen huis of kamer is uitgezonderd van het rookverbod. Helaas kun je daarom als werknemer die werkt bij mensen thuis, geen rookvrije werkplek eisen. Wél kun je hierover afspraken maken met cliënt en je werkgever, maar het hangt allemaal een beetje af van de goodwill van vooral je werkgever. Die zal namelijk aanvullende afspraken moeten maken met de cliënt (bijvoorbeeld om in elk geval niet te roken terwijl jij daar aanwezig bent) of met het maken van de roosters rekening moeten houden met de voorkeuren. Stivoro raadt aan om mensen met bijvoorbeeld astma, COPD en zwangere vrouwen, om ook contact op te nemen met de bedrijfsarts, als tenminste de werkgever niet uit zichzelf rekening houdt met dit soort problemen. Van wat ik begrijp uit de bronnen, kun je in deze situatie helaas geen rookvrije werkplek EISEN, en kan het inderdaad gezien worden als werkweigering wanneer je echt weigert. Je zult dus afspraken moeten maken met je werkgever, en als die geen rekening wenst te houden met jouw voorkeuren, de bedrijfsarts in moeten schakelen om duidelijk te maken dat het werken bij deze cliënt bij jou klachten veroorzaakt. Toegevoegd na 5 minuten: Uit artikel in Brabants dagblad: "Rookvrije werkplek in Thuiszorg Utopie Politiek Den Haag pretendeert met het rookverbod in de horeca de laatste rookvrije werkplek gerealiseerd te hebben, maar gaat daarbij voorbij aan privé-ruimtes waarin mensen actief zijn. Voorbeelden daarvan zijn de individuele kamers van bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen, woningen waar de kraamhulp een hele dag kersverse ouders bijstaat, maar ook de ruimtes waar een cateraar aan huis een feestje verzorgd. Degene die zeggenschap heeft over de privé-ruimte bepaalt het rookbeleid, zo luidt het officiële uitgangspunt. De thuiszorginstellingen spelen daar verschillend op in. " Lees de rest van het artikel: het hangt dus heel erg af van hoe jouw werkgever hiermee omgaat, en hoe ver die wil gaan in het stellen van eisen aan de cliënt. Maar hoe dan ook ga je geen 100% rookvrije werkplek krijgen, want ook als je afspreekt dat de cliënt niet rookt als jij daar werkt, stinkt het hele huis er evengoed naar. Toegevoegd na 4 uur: Nav je toevoeging: nee, 'rook' gaat niet voor haar, een rokende cliënt misschien wel, als bij hem/haar de zorg niet op een ander manier is te organiseren, en bij de andere cliënt wel. Dat die cliënt toevallig rookt, staat daar los van. Daar moet jij met je baas uitkomen, daar heeft een andere cliënt niets mee te maken.

Bronnen:
http://stivoro.custhelp.com/app/answers/de...
http://stivoro.custhelp.com/app/answers/de...
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/braba...
http://www.flexservice.com/?p=7192

Bespreek het met je baas, Zeg dat je bezorgd bent om je gezondheid, ik neem aan dat hij dat wel zal begrijpen. zo niet kun je desnoods naar de vakbond. Toegevoegd na 1 uur: je mag ook weigeren als je geen lid bent van een vakbond, probeer het netjes te zeggen. dat zorgt vaak voor meer begrip.

Ja, dat mag je weigeren. Je baas mag je namelijk niet blootstellen aan kankerverwekkende stoffen. Aangezien sigarettenrook, ook als je niet zelf rookt, kankerverwekkend is, moet je baas daartegen maatregelen nemen. Hij zou met de client kunnen afspreken dat hij zijn kamers een uur lucht (dat is ramen en deuren tegen elkaar open zetten) voordat jij komt. Als dat niet kan, en/of de roker gaat maar door terwijl jij aan het werk bent, mag je baas jou daar niet laten werken zonder adembescherming.

Bronnen:
arbeidsomstandighedenwet

"Rookvrije werkplek wettelijk recht De gewijzigde Tabakswet heeft per 1 januari 2004 de regels voor het roken in bedrijven aangescherpt. De wet regelt dat werknemers een rookvrije werkplek kunnen opeisen bij hun werkgever. In januari 2004 besluit minister Hoogervorst van Volksgezondheid dat verzorgings- en verpleeghuizen pas in 2005 aan deze verscherpte regels hoeven te voldoen. Hiermee geeft de minister de instellingen meer tijd om aparte rookruimten te maken zodat ouderen, zieken en gehandicapten toch nog kunnen roken zonder de niet-rokers tot last te zijn. Er bestaan twee soorten rookruimten: de binnen- en de buitenoplossing. In de binnenvariant wordt de rook in de kamer afgezogen. De buitenvariant heet een rokersabri."

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tabakswet

Ja, dat mag je weigeren. Er is vast wel een collega te vinden die er wel gewoon tegen kan, en die client van je wilt overnemen. Jij hebt namelijk recht op een rookvrije werkplek, ook in de zorg, maar de cliënt kan uiteraard niet verboden worden in zijn eigen huis te roken - ook niet als een ouwe diesel er niks bij is. En zelfs al ZOUDEN ze het mogen en durven vragen, dan is het nog niet gezegd dat die cliënt er zich ook aan houdt, dat iemand het controleert, of dat het helpt als hij/zij alleen niet rookt als jij er niet bent. Dat hij of zij het niet kan is natuurlijk onzin, maar dat hij of zij het niet wil is duidelijk, en zijn/haar goed recht. Maar jij hebt dus ook je rechten, met of zonder vakbond. Vertel gewoon aan je baas dat je het heel vervelend vindt, maar dat je zelf ZO veel problemen hebt met rook, dat hij beter een collega kan sturen, omdat jij anders in no time zelf in de ziektewet zit. Zelf rook in niet meer, maar ook vroeger zou ik expliciet gevraagd hebben om iemand die zelf rookt / tegen rook kan. Die zijn er meer dan zat, en echt dolblij met een werkadres waar je nog gewoon een peuk kunt opsteken. Zoals ik op school met excursies ook altijd alleen kinderen meenam van rokende ouders - omdat je de auto in dat ene half uurtje nu eenmaal niet rookvrij krijgt als je er regelmatig in rookt. Jij kunt het haar niet verbieden, maar ze kunnen het jou niet verplichten met de nieuwe antirookwet - die uitsluitend en alleen steunt op het 'recht op een rookvrije werkplek' omdat er verder geen fatsoenlijk argument te bedenken was. Tien jaar geleden had je pech gehad, nu sta je in je volle recht. Voor jou makkelijk tien anderen.

Natuurlijk mag je weigeren!! Nee, ik heb nix gevonden dat je bewijs hebt, maar misschien is je baas je baas wel maar hij is niet de baas van heel jou leven en als je daar echt niet tegen kan moet je dat gewoon zeggen!! En bovendien, dat is echt geen reden om iemand te ontslaan of zo hoor! Die baas is gek als hij dat doet!! Het is jouw leven en dat omaatje heeft gewoon gelijk!! Je moet weigeren als je dat wilt, daar heb j heet recht toch voor? Succes!! Tip: Vraag eerst voorzichtig aan je baas of je dat zou mogen weigeren. Zegt hij ja, GOEDZO!! Zegt hij nee, dan moet je vragen waarom niet. Heeft hij geen reden mag je gewoon weigeren, heeft hij er een goede reden voor, heeft hij een punt en zal je gewoon naar dat rookmens moeten gaan. Of je neemt ontslag maar dat lijkt me geen goed idee met de crisis..

Waar mag de werkgever het roken wel toestaan? Een werkgever kan voor rokers een afgesloten rookruimte inrichten, maar dit is niet verplicht. In een rookruimte in de horeca mag niet bediend worden. Een werknemer mag vanwege zijn wettelijk recht op bescherming tegen tabaksrook, niet gedwongen worden om een rookruimte te betreden (Besluit Uitvoering, art. 2 lid 2). Als in een instelling voor ouderenzorg, psychiatrie, gehandicaptenzorg of maatschappelijke opvang twee of meer kantines, wachtruimten of recreatieruimten zijn, mag maximaal de helft daarvan bestemd worden voor rokers. De werkgever moet schade aan de gezondheid van werknemers die in dergelijke ruimten moeten werken zoveel mogelijk voorkomen op grond van de arbowetgeving. Dat geldt ook voor werk in privéwoningen van rokers (bv. in de Thuiszorg). Dus m.a.w. je hebt recht op een rookvrije werkplek en je werkgever mag je hiervoor niet ontslaan wegens werkweigering.

Bronnen:
http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Roo...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100