Hoe kan het dat je een nieuw bankpasje kan aanvragen waarop dezelfde pincode staat?

Ik heb net een brief gekregen van de bank waarin mijn pincode wordt bekendgemaakt. Hierin staat expliciet dat die pincode aan niemand bekend is gemaakt en in geen enkele administratie is opgenomen.
Toch krijg je als je je pasje kwijt bent geraakt gewoon een nieuwe pas met dezelfde pincode : De code, of de algoritme waarmee deze code is aangemaakt, is dus wel in een administratie opgenomen !

Staan ze nu gewoon onzin te verkopen in de hoop dat ik verstandiger met mijn code omspring, of weet iemand hoe het werkt?

Groet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Ik weet niet bij welke bank jij zit maar als ik een nieuwe pas wilt aanvragen krijg ik automatisch een nieuwe pincode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is bij mij bank ook het geval nieuwe pas met een nieuwe pincode
en dat is per bank weer verschillend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe banken precies werken met pincodes maar ik weet wel wat van beveiligingsalgoritmes. Volgens mij werkt het als volgt. De bank genereerd een pincode en deze wordt alleen aan u bekend gemaakt. De bank bewaard enkel de hele lange code waarmee uw pincode is aangemaakt. Met deze code wordt je pas en internetbankieren beveiligd. De chip op uw pas bevat dus niet uw pincode maar alleen deze hele lange code. Alleen u kent de pincode dus u kunt deze hele lange code gebruiken, een bankmedewerker heeft niets aan deze lange code zonder ook de pincode te weten. Hierdoor moeten skimmers etc ook meegluren om uw pincode te achterhalen anders zouden ze de 9999 mogelijkheden moeten proberen.
Volgens mij zou dus ook iedere bank u een pas kunnen sturen met uw pincode of u de mogelijkheid kunnen geven deze te wijzigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 kans op 10000 dat je wel dezelfde code hebt. Jij kan juist die 10000ste zijn!!!

Antwoorden (1)

Als jij je pincode kwijt bent en een herinnering hebt aangevraagd voor jouw pincode dan krijg je zo een brief.
Ben jij je pas kwijt en weet jij nog wel je oude pincode, dan kun jij je oude pincode behouden.
Dit is niet zichtbaar voor de medewerkers van een bank, alleen bekend bij jou.
Ik werk bij een bank en verstrek regelmatig herinneringen of nieuwe passen. Ik heb geen inzage in pincodes.