Is internet bankieren wel gunstig voor banken/ klanten ?

Miljoenen zijn bij DSB in korte tijd verplaatst naar andere rekeningen. Hebben de banken hier geen weet van gehad toen internet bankieren werd uitgevonden?

En hoe kijk jij als klant hiernaar? Geeft het schermpje van de bankwebsite jou macht of onmacht ( als je account geblokkkeerd wordt bij een onder curatele ) .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toen mensen massaal hun geld van hun DSB-rekeningen af begonnen te boeken, stond de server van DSB binnen de kortste keren te roken zodat niemand meer kon internet-bankieren. Het zou me niets verbazen als banken de capaciteit van de servers waar internetbankieren op draait bewust zo laag houden dat een massale run op de rekeningen snel gestopt/vertraagd kan worden, en dat geloofwaardig op onmacht (nameljik overbelasting) kunnen gooien. In het algemeen: natuurlijk is een bankrun, bijvoorbeeld via internetbankieren, heel schadelijk voor een bank. Maar vergeet niet dat het geld dat van rekeningen wordt gehaald niet van de bank is, maar van de klanten. De bank heeft dat geld alleen in bruikleen. Iedereen die zijn geld op een gewone betaal- of spaarrekening heeft staan, heeft het volste recht om direct over dat geld te beschikken en naar wens over te hevelen naar een andere rekening. Zolang een bank die gelden goed beheert, is dat ook geen probleem: de run op de DSB-rekeningen is een direct gevolg van het wanbeleid bij die bank. Hoe ik als klant kijk naar internetbankieren: het is geen kwestie van macht of onmacht, maar van simpel gemak. Het is gemakkelijk dat ik vanuit mijn luie stoel mijn rekeningen kan betalen in plaats van met een acceptgiro of overschrijvingsformulier naar de brievenbus van de bank te lopen. En het is gemakkelijk dat ik op internet direct mijn rekeninggegevens in kan zien in plaats van te wachten op een afschrift of een telefoonmenuutje door te werken voor dezelfde informatie.

Ja, in het geval van DSB was het voor de bank even niet gunstig dat de mensen zelf de macht hadden hun geld te verplaatsen naar een andere bank, in plaats van dat ze het door de bank lieten doen. In alle andere gevallen is het voor de banken juist gunstig. Er ging vroeger veel tijd verloren met het verwerken van de acceptgiro's die mensen naar de bank brachten. Nu mensen het allemaal zelf doen, scheelt dat weer arbeidskrachten en is het voor de bank dus goedkoper geworden. (Alleen is het dan weer niet te verklaren waarom de banken daarna besloten dat mensen geld moeten betalen voor internetbankieren.)

Het zijn kosten tegen baten, wat heb je aan al die pin automaten als de bank onder curatle wordt gesteld?

Natuurlijk, ze zijn geld-goochelaars, hoe het geld tot ze komt maakt echt niets uit... Sterker nog, jij doet alles met het storten daar komt niemand meer aan te pas, dus goedkoper ook nog... En de wet van verantwoordelijkheid geldt hier ook... en die is: Als je de verantwoording niet neemt, wordt die van je afgepakt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100