Waarom vallen grote bouwprojecten vaak veel duurder uit dan verwacht?

Kunnen ze niet goed rekenen soms?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Beide bovenstaande antwoorden raken de kern niet, dus k zal het even uitleggen.

Een politicus die iets wil heeft er baat bij om de kosten daarvan zo laag mogelijk in te schatten. Anders hebben de tegenstanders een extra reden om het project niet te willen.
Vaak zijn veel kosten dan nog onbekend of onzeker, dus de politicus heeft veel mogelijkheden om posten laag in te schatten, zonder dat dat betekent dat hij niet kan rekenen.

Vervolgens komen er offertes binnen en wordt de goedkoopste gekozen. Maar waarom ie die offerte de goedkoopste? Omdat alle aannemer (in een poging om de goedkoopste te zijn) hun eigen kosten ook laag inschatten.
En de goedkoopste heeft dus de meeste afrondingen naar beneden weten te vinden.

Dan begint het bouwen. Met af en toe een meevaller, en af en toe een tegenvaller. Echter, in de begroting is uitgegaan van *alleen maar* meevallers. En dan leidt elke tegenvaller tot extra kosten. Een week regen, en dag vorst, een verzakking, vervuilde grond, een gebroken kabel.

En de offerte is alleen een raamwerk voor de kosten, met een aantal open posten. Alle extra kosten worden onder die open posten geplaatst, en de kosten lopen uit de hand. Maar goed, de politicus heeft zijn project, en de aannemer zijn klus. Beide hebben hun doel bereikt, en de belastingbetaler draait voor de schade op.

Zo gaat het elke keer weer, omdat er elke keer weer nieuwe volksvertegenwoordigers zitten die geen ervaring hebben met het doorprikken van te optimistische plannen. In dat opzicht hebben bovenstaande beantwoorders gelijk. Volksvertegenwoordigers kunnen niet rekenen. Maar bestuurders en aannemers wel. Want die weten *donders goed* dat hun initiële voorstelling van zaken onhaalbaar zal blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
goed verwoord +1

Andere antwoorden (6)

Ze kunnen niet goed rekenen... Dat blijkt toch wel... Waarom is het schering en inslag dat een project duurder uitvalt... Of wellicht is het een tactiek, zo dicht mogelijk naar het punt van no return te gaan dat levert het meeste geld op...

Maar ze kunnen niet goed calculeren, een andere reden is er niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rekenen kunnen ze wel. Alleen worden er vaak bepaald vergeten binnen berekeningen. Daarnaast is tijd geld. Projecten lopen vaak vertraging op waardoor kosten hoog oplopen

Toegevoegd na 43 seconden:
bepaalde zaken vergeten (moet er staan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
i.v.m vergissingen die er allemaal er bij zou horen.!
Dus later achter komen of merken dat sommige dingen eigenlijk ook erbij zou zijn. Dit kan een goed reden zijn waarom sommige bouwprojecten vaak veel duurder uit komen, dan verwacht.
Er kan natuurlijk ook andere redenen ervoor zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, rekenen kunnen ze best wel.
Alleen de opdrachtgevers van dit soort projecten zijn geen zakenmensen, maar onze bestuurders. En dit soort figuren zijn niet gewend om de 'tering naar de nering' te zetten, laat staan om geldstromen te (laten) bewaken.
Overschrijdingen van het budget....., ach we stellen een commissie in om 't te onderzoeken. De uitkomst daarvan stopt men vervolgens in een diepe lade..., want de belastingbetaler 'hoest' wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort samengevat:

Omdat de mensen die het projecten ontwerpen, "kantoormensen" zijn met een mooi universitair papiertje dus een mooie theorie kunnen schrijven wat dan een plan wordt genoemd.

In bouwprojecten die veel duurder uitvallen is vaak niet of onvoldoende contact gezocht met de mensen die in de praktijk moeten werken aan het project. Metselaars, timmermannen, etc.. Deze mensen hebben veel ervaring en weten ook tegen welke problemen je aan kunt lopen. Hier kan dan beter rekening mee worden gehouden met het maken van een goed plan/budget.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het relaas van "Mijn" klopt exact.
Politcie, zowel ministers als wethouders, bedenken een project.
Burgers kunnen bezwaar maken, te hoop lopen of zelfs in opstand komen, maar het project moet doorgaan. Het is "HUN" prestige object.
Voorbeelden te over: HSL, de noord Zuidlijn, enz. En nu ook de KM-heffing en het vliegveld in Twente (gisteravond op TV bij P&W).
Persoonlijk heb ik ook de nodige ellende meegemaakt doordat bijna 2 jaar lang mijn bedrijf/winkel onbereikbaar was omdat er zo nodig een snelle buslijn aangelegd moest worden met opoffering van een prachtige, statige winkelstraat, meer ongelukken en overschrijding van het budget met vele miljoenen.
Toen bleek wat een mislukking het was, was de wethouder al vertrokken.
En behoorlijke vergoeding wegens inkomstensderving? Vergeet het maar.
Het heet tunnelvsie en de bevolking wordt heel vaak bewust verkeerd voorgelicht, zoniet met opzet misleid.