Wordt je uitkering gekort als je spullen op Marktplaats verkoopt?

Wij zitten in de WAO uitkering en hebben heel veel van oude kledingstukjes voor zowel mannen als vrouwen als kinderen nog thuis liggen, en vast ook nog wel andere bruikbare dingen als oud speelgoed, waar we van af willen. Nu kunnen we die dingen aan winkels als de kringloop geven, maar dat is een beetje zonde als je er ook geld mee kan verdienen, dus willen wij de tweedehands kleren aanbieden via Marktplaats.nl. Maar onze vraag is of we alles wat we via Marktplaats verkopen op moeten geven bij de belasting, en of dit ten koste gaat van de uitkering? Wij zien het zelf niet als een inkomstenbron, maar gewoon als een eenmalig iets om van al onze oude spullen (en dat is overigens ook wel best veel) af te komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wij willen liever niet vreemde mensen thuis ontvangen, of dat wij onze spullen bij mensen aan de andere kant van het land moeten bezorgen, daarom leek de 'PayPal' een goeie oplossing. En voor ander, echt werk zijn we afgekeurd, dus we kunnen niet echt op eigen kracht verder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

Zo lang u niet professioneel, lees commercieel, handelen gaat, komt uw uitkering niet in gevaar. Verdient U maandelijks uitzonderlijke bedragen, dan heeft dit invloed op uw uitkering. Bovendien zult u aandacht van de Belastingdienst krijgen. Want deze inkomsten worden als verdiensten gezien en er dient dus belasting over te worden betaald. Dus doe alles met mate is mijn advies of verdeel de te verkopen kleding over meerdere personen. Want dan worden de inkomsten ook verdeeld. En dan is het eventuele probleem ook opgelost !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken veel mensen die een beetje handelen via tweedehands sites als Marktplaats en dat zien als hobby.

Het gaat waarschijnlijk om kleine bedragen.

Er er wordt al zo ontzettend veel aangeboden dat ik je niet eens veel kans geef om daar echt wat mee te verdienen.
Ik laat mensen altijd eerst betalen en als het geld binnen is (inclusief verzendkosten) dan stuur ik de spullen op.
Niks PayPal, dat vind ik ook al te veel gedoe.

Dus gewoon proberen.

Er is geen vast bedrag dat je kunt bijverdienen in de WAO.
De gevolgen voor je WAO zijn afhankelijk van je oude loon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het wel melden, zowel bij UWV als bij de Belastingdienst. Maar zolang het gaat om kleine bedragen en je er geen vaste inkomsten uit hebt, zal het geen gevolgen hebben voor je uitkering. Bovendien mág je gewoon verdienen in de WAO, afhankelijk van je oude loon en de hoogte van arbeidsongeschiktheidspercentage kan je uitkering worden verlaagd, maar ik verwacht niet dat dit snel zal gebeuren als je af en toe wat tweedehands kleding verkoopt.

Er is onlangs in UWV-Perspecfief nog aandacht gevraagd voor deze vorm van bijverdiensten, en gewaarschuwd voor het feit dat het wél doorgegeven moet worden, en dat zowel belastingdienst als UWV ook controles uitvoeren hierop.

Citaat UWV Perspectief:
Als u een uitkering heeft en wel eens uw overbodige spullen verkoopt via Marktplaats, Speurders, Tweedehands en soortgelijke websites, moet u erop letten dat u dit doorgeeft aan UWV. Alles wat u extra naast uw uitkering verdient moet u opgeven aan UWV en de Belastingdienst. Onlangs heeft de Belastingdienst een grote controle uitgevoerd op Marktplaats waardoor een aantal fraudezaken aan het licht kwamen. In geval van fraude moet het te veel verdiende geld terugbetaald worden. Ook kan er een boete opgelegd worden omdat er geen aangifte is gedaan. Vanaf juni 2012 gaan UWV en de Belastingdienst het verhandelen van spullen via internet strenger controleren. Als u meer wilt weten over wat u wel en niet moet opgeven aan UWV kunt u kijken op www.weethoehetzit.nl of www.uwv.nl/werkenuitkering.