Zijn makelaarskosten (zoals courtage of het deelnemen aan de open huizen dag) inclusief of exclusief BTW?

We hebben gisteren meegedaan aan de open huizen dag en dat zou ons 195 euro kosten. We kregen echter een nota van 232 euro. Kennelijk was die 195 exclusief BTW. Is dat gebruikelijk bij makelaars?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat jullie geen bedrijf zijn, dient de makelaar: of aan te geven dat de prijs zonder BTW is, anders is de prijs inclusief BTW.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ALLE werkzaamheden die een makelaar voor je verricht (collectie of individueel) vallen onder het begrip 'dienst' en zijn dus onderhavig aan btw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat ook kosten van makelaars onderhevig zijn aan btw.
Het zou echter wel zo netjes geweest zijn om prijzen te vermelden inclusief btw zoals gebruikelijk naar consumenten toe.
Alleen voor bedrijven word doorgaans exl btw vermeld omdat deze de betaalde btw kunnen verrekenen met de door hun zelf te betalen btw
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heb ik ook mij makelaars meegemaakt.

Ik meen mij het herinneren dat bedrijven geen prijsopgaven aan particulieren mogen doen exclusief BTW. Ze hebben toch geen mogelijkheid deze terug te vorderen, dus het is een niet zo netjes verpakte verkoopmethode.

Ik heb mijn makelaar hierop aangesproken. Hij was het eigenlijk wel met me eens, maar hij zei dat 'ie niet anders kon, omdat iedere huizenboer dat doet...

Ik weet niet of hier jurisprudentie over is.