Kan het voorkomen dat als je je aandelen wilt verkopen er niemand is die ze wil kopen?

Ik heb dit nooit zo begrepen. Op tv zie je altijd dat mensen hun aandelen kunnen verkopen wanneer ze maar willen, maar dan moeten er toch ook mensen zijn die ze willen hebben? Ik heb echter nog nooit van de situatie gehoord dat er geen kopers waren. Wat gebeurt er in dat geval?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Het kan inderdaad !

Omwille van redenen die net hierboven zijn aangehaald.
De koers van een aandeel wordt gevormd door de verhouding vraag en aanbod.
En inderdaad de vraag naar aandelen kan groot zijn (indien iedereen geinteresseerd) in een stijgende markt, maar in een dalende markt (crash) kan dit het omgekeerde ook zijn nl. niemand wil kopen. (aantal verkopers > aantal kopers).
De koerst daalt dan tot op een moment dat er terug een koper is.

Nu kan het bvb ook zijn dat er aandelen zijn die onvoldoende liquiditeit hebben dwz worden heel weinig verhandeld.
Dan kan het ook natuurlijk zijn dat je wil verkopen op een moment dat er niemand is geinteresseerd. En dan ontstaat er geen koersvorming en kan je dan ook niet verkopen.

Daarom is het ook belangrijk om te werken met limietorders. (enkel verkopen tegen een bepaalde prijs)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus in het geval van aandelen met onvoldoende liquiditeit kun je te horen krijgen dat je ze niet kunt verkopen? Dan moet je gewoon wachten totdat er ooit iemand interesse heeft?
Stel nou theoretisch dat niemand ooit nog interesse heeft in jouw aandeel, dan is het dus niets meer waard? Maar goed, dat zal dan vast gebeuren als het bedrijf niets meer waard is en dus het aandeel toch al niets meer waard was :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is inderdaad zo. Daarom gebeurt het vaak dat aandelen die onvoldoende liquide zijn van de beurs worden gehaald.
Reden van illiquiditeit: aandelen zitten bij grote bevriende aandeelhouders.

Andere antwoorden (4)

Nee hoor, je verkoopt ze gewoon terug aan het bedrijf, voor de dan geldende koers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Dat kan zeker gebeuren.

Sterker nog: Dat is de reden vand e enorme koersval vorig jaar van aandelen: Er waren heel veel mensen die de aandelen wilden verkopen. En slechts weinig mensen die ze wouden hebben. Dan zie je dat de aanmbiedkoers veel lager ligt dan de vraag koers. Om te verkopen moet je dan omlaag met je prijs.

In de praktijk zullen er altijd wel kopers zijn (Tenzij het bedrijf echt een twijfelachtige toekomst heeft, danwel er een serieus financieel probleem in de wereld is), zolang je bereid bent minder geld te vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze altijd verkopen, maar tegen welke prijs. Ik koop ieder aandeel in iedere kwantiteit van jou, maar ik bepaal de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand ze meer wil kopen is het bedrijf zo goed als zeker op sterven na dood.