Als ik iemand een factuur geef, moet ik daar ook BTW op aangeven?

Ik heb iets gemaakt wat iemand wel wil kopen. Ik draag geen btw af, moet ik dan wel btw op de factuur zetten?
(Omdat de persoon aan wie het verkoop misschien wel btw kan terugvorderen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Kort antwoord: u bent momenteel geen ondernemer voor de omzetbelasting. U heeft geen BTW-nummer. U zet dus geen BTW op de factuur.

Zelfs al zou u dat wel doen, dan kan de wederpartij dat niet terugvragen bij de Belastingdienst. Daarvoor moet er namelijk een BTW- en KvK-nummer op de factuur staan.

Dat u nu nog geen BTW-nummer heeft betekent niet dat er geen situaties zijn waarin u deze aan zou moeten vragen. Zolang uw verkopen of diensten incidenteel zijn, bent u geen ondernemer voor de omzetbelasting. Maar als u structureel zaken verkoopt of diensten levert, kan het zijn dat u wel aangemerkt wordt als ondernemer voor de omzetbelasting.

In dat geval wordt het tijd om eens verder te vragen. Het begin staat bij de bron op de website van de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meest duidelijke antwoord, waar IK het meest aan denk te hebben.... Dank daarvoor!

Andere antwoorden (2)

Als je een zelfstandige ben of een bedrijf hebt, ben je btw-plichtig en moet je de BTW op je factuur zetten.
Als je als particulier iets verkoopt hoeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is afhankelijk op welke wijze je iets verkoopt. Ben je een hobbyist of ondernemer.
Inkomsten uit een hobby zijn namelijk niet belast, inkomsten uit een onderneming wel. De grens hiertussen is vaak niet duidelijk te trekken, dus het is uiteindelijk de belastingdienst die bepaalt of de inkomsten wel of niet belast zijn. In het algemeen kan ik u wel zeggen dat als u gaat verkopen om uw hobby te bekostigen, dat het geen onderneming is. Dat wordt alleen anders als u winst beoogt, en de verkoopprijs beduidend hoger is dan de kosten van het materiaal.

Als u een brief aan de belastingdienst stuurt waarin u uw plannen uiteenzet, en de vraag stelt of u belasting moet betalen, dan krijgt u vanzelf uitsluitsel hierover.

Als u vervolgens bericht ontvangt dat u een onderneming heeft, en dus belasting moet betalen, dan moet u zich waarschijnlijk ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Uw rechtsvorm is dan een eenmanszaak.

De te betalen belasting is afhankelijk van de voor u geldende heffingskortingen, die afhankelijk zijn van uw persoonlijke situatie, en ook van de vraag of u nog andere inkomsten heeft. Als uw totale jaarinkomen globaal onder € 8.000 blijft bent u geen belasting verschuldigd.
Verdient u meer, dan bent u over het meerdere het normale belastingtarief verschuldigt van 33,45 %, oplopend tot 52 %.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft dit nou met BTW te maken. IB OK, maar BTW? Lijkt me niet.