Kom ik in aanmerking voor een bijstandsuitkering als ik een deeltijdstudie hbo volg?

Ik werk, maar verdien minder dan de bijstandsnorm voor mij als alleenstaande. Ik moet nog een jaar studeren, maar mijn spaargeld raakt op. Weet iemand of deze studie een belemmering op mijn aanvraag is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Officieel mag je in de Bijstand niet studeren. Het punt daarvan is dat je beschikbaar moet zijn voor werk. Dat betekent dat het een beetje afhankelijk is van hoe jouw deeltijdstudie in elkaar zit. Als je alleen in de weekenden naar school moet, zou je toch in aanmerking kunnen komen voor een Bijstandsuitkering, als je tenminste aan alle andere voorwaarden voldoet.

Ik ken verschillende mensen die wel studeren in de Bijstand, via afstandsonderwijs of inderdaad in deeltijd. Als je maar geen recht hebt op studiefinanciering, want dan kom je bij voorbaat al niet in aanmerking voor Bijstand. Voorwaarde voor de Bijstand is dat je beschikbaar bent tijdens kantoortijden. In die gevallen zullen de meeste consulenten coulant zijn. Verschil is wel dat het in alle situaties die ik ken, ging om mensen die vanwege ziekte of handicap een vrijstelling hadden van de sollicitatieplicht, en dat de gemeente eerder coulant zal zijn wanneer iemands kansen op werk erg klein zijn, en mogelijk groter worden door de opleiding die ze volgen. Er ontstaat dan alleen wél een probleem als je stage zou moeten lopen, want dan ben je niet beschikbaar voor werk. Dus als je nog een stage moet, overleg dat dan goed, want dat zou zeker een probleem kunnen worden.

Daarnaast heb je natuurlijk sollicitatieplicht, en moet je proberen zo snel mogelijk alsnog werk te vinden. Mochten ze Bijstand toekennen en akkoord gaan met het feit dat je studeert, bedenk dan dat als de indruk zou ontstaan dat jouw studie je verhindert om betaald werk te zoeken of te accepteren, de sociale dienst verschillende middelen heeft om druk op jou uit te oefenen om je alsnog te bewegen om te stoppen met je studie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor de reactie. Ik ben ook druk aan het zoek naar werk, maar krijg het op dit moment gewoon nog niet rond.
Als het goed is word ik in de loop van deze week gebeld voor een afspraak, ben benieuwd hoe het afloopt...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar bij wie moet je die aanvulling aanvragen?

Andere antwoorden (1)

ja, dat is het.
Maar wat niet weet wat niet deert. En wat jij in je vrije tijd doet, gaat niemand wat aan. Ik zou gewoon een aanvulling vragen op je inkomen.
HBO studie en bijstand gaat niet samen, formeel.
Ik vind hier echt een onrechtvaardigheid in zitten.
Dus vertel wat je verdient, en that s it!