Kun je verplicht worden je ex uit te kopen van je koopwoning?

Ik ben gescheiden en heb ons huis te koop staan.Ik heb grote financiele problemen en wil d.m.v. uitgekocht worden door mijn ex-vrouw, mijn deel van de overwaarde benutten om mijn schulden af te lossen. Zij wil dat niet. Kan ik haar verplichten m hieraan mee te werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor iedereen, in theorie kan er veel, maar de praktijk is lastig en kan lang duren.
Je verteld er niet bij of jullie nog op een normale manier contract hebben.
Als dit wel zo is, zou ik dit voorleggen, een gang naar de rechter is voor jullie beiden negatief en mogelijk kostbaar, vooral als het huis uiteindelijk voor een te lage prijs verkocht zou worden. Aan de andere kant moet je zelf ook realistisch zijn, de waarde van het huis is ondertussen waarschijnlijk iets lager dan je denk. Probeer te kijken waarvoor vergelijkbare huizen verkocht worden. (niet teveel naar vraagprijzen kijken)

Antwoorden (3)

Als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren dan is de overwaarde van het huis van jullie beiden.

Die overwaarde moet, hoe dan ook verdeeld worden.

Als het huis verkocht wordt, dan blijft er geld over en dat wordt verdeeld.
Dan is er geen sprake van uitkopen.

Als jouw vrouw in het huis blijft wonen en de hypotheek overneemt, dan moet zij jou de helft van die overwaarde betalen.
Kan of wil zij dat niet, dan zul je moeten wachten tot het huis verkocht is.

Je kunt haar niet verplichten om jou vast een deel van die overwaarde te betalen.
Je weet immers niet of en voor hoeveel dat huis werkelijk verkocht gaat worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Leuk antwoord: De vrouw van Pantah59 woont in de woning, heeft de regie en Pantah59 moet lijdzaam toezien. En zolang de hypotheekrente maar doorbetaald wordt gaat de bank niet piepen. Als er hypotheekrente te betalen is is die voor de vrouw van Pantah59 minimaal voor 50% aftrekbaar is. En als de hypotheek voor een groot gedeelte is afgelost, is het voor de ex van Pantah59 helemaal zaak zo lang mogelijk in het huis te blijven: elders goedkoper wonen lukt nooit. Antwoord Ronron: "Je kunt haar niet verplichten om jou vast een deel van die overwaarde te betalen. Je weet immers niet of en voor hoeveel dat huis werkelijk verkocht gaat worden". Nou, gelukkig is dit geen absolute waarheid. Met een advoaat is er bij rechte wel iets meer mogelijk. Maar toegegeven: er is vaak sprake van twee verliezers als verkoop / uitkoop voor de rechter beslist moet worden: vechtscheiding, kinderen de dupe, groot financieel verlies met torenhoge schulden in het latere leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er dan uit kan komen, als die advocaat z'n best wil doen, is dat de vrouw een soort van vruchtgebruik vergoeding aan de ex moet betalen. Maar daar ging de vraag niet om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf persoonlijk dezelfde situatie gehad. Bij ons was het zo en is ook notarieel zo geregeld en dus wettelijk:
- huis op beide namen gekocht
- waarde woning door makelaar/taxateur laten bepalen (desnoods second-opinion)
- bij overwaarde delen door 2, als beiden 50% eigenaar zijn
- bij notaris moet dit vastgelegd worden ivm evt hypotkeek wijziging en wijziging eigendom
Woont uw ex in de koopwoning? Zo ja, dan zie je in de praktijk dat de bewoner van de koopwoning het wel best vindt zo. En zolang de hypotheekrente wordt betaald, zal de bank ook niet aan de bel trekken.

Als de vertrekkende partner recht heeft op de helft van de overwaarde en de ex (of de bank!) wil niet meewerken het huis op haar naam te zetten, is de volgende mogelijkheid de verkoop van het huis. Maar ook daar zal uw ex niet aan mee willen werken. Bovedien heeft uw ex de tijd mee want het valt niet mee om een huis te verkopen zonder al te veel in prijs te dalen.

Bovendien kan uw ex als bewoner van het huis de verkoop traineren: rotzooi in het huis laten liggen ALS er een kijker komt. En zo zijn er talloze 'kleine' pesterijtjes mogelijk om maar niet te hoeven verkopen.

Wat resteert is eigenlijk niet veel. Dit proces duurt vaak jaren. Uiteindelijk kan u de harde lijn toepassen en een verdeling van de gemeenschap vorderen. Dat betekent de gang naar de rechter. Gedwongen verkoop levert echter meestal bitter weinig op. Vooralsnog is het beter de communicatie met uw ex overeind te houden. Het is niet anders.

Googelt u op internet eens met wat woorden. Er zijn veel sites met ex-en in gelijksoortige situatie. Zij zijn tenslotte 'ervaringsdeskundigen'
fisbel
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
De vaag is namelijk of ze voldoende inkomen heeft om een dergelijke schuld aan te gaan en in dat dure huis kan blijven wonen. Zonee, dan gaat die vlieger sowieso niet op. Of liever : als ze daar wil blijven wonen, MOET ze je uitkopen, als jij daar wilt blijven wonen, moet je HAAR uitkopen.

In de praktijk betekent het echter vaak (meestal zelfs, vooral bij een hypotheek die op twee inkomens is afgesloten) dat geen van beide partners de hypotheek kan ophoesten, het huis verkocht moet worden en de overwaarde danwel de restschuld verdeeld moet worden.

Ik kan uit je vraag niet helemaal opmaken hoe jullie situatie precies in elkaar zit, wie er nu in het huis woont en wat er verder de plannen mee zijn, dus het beste kun je hierover contact opnemen met jullie scheidingsadvocaat.