Waarom krijg ik veel minder terug dan dat ik heb afgetrokken voor mijn pensioentekort?

In 2010 heb ik geen pensioen opgebouwd. Volgens de regels mag je dan de premie voor een bankspaarrekening of lijfrenteverzekering tot maximaal de jaarruimte aftrekken.

In totaal heb ik een jaarruimte van ongeveer 2000 euro. Deze 2000 euro heb ik volledig benut. Toch krijg ik maar iets van 50 euro terug van de belasting.

Heeft iemand enig idee wat hiervoor de verklaring kan zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Heeft u de reserveringsruimte ook vol? Tot 2004 kan je teruggaan of er in ie jaren nog ruimte over was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor fisbel,maar het is de vraag of de besteding (waarin eigenlijk?) voldoende rendement oplevert.
Je moet dan wel van alle voorgaande jaren de A-factor bij het pensioenfonds zien los te krijgen.

Antwoorden (2)

Over de 2000 hoef je dan geen belasting te betalen, je trekt het van je belastbaar inkomen af, als je in de 30% schaal valt is dat dus 2000 x 30% = € 600,00 minder, maar als je ergens anders meer voor moet betalen kom je per saldo misschien op die 50 uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de lijfrente, of wat dan ook, niet had afgesloten en betaald dan had je in principe kans gehad op bijbetaling.