Dat ligt aan wat je met je werkgever hebt afgesproken en dus de cao, de collectieve arbeidsovereenkomst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het recht op pensioen moet je - als er een CAO van toepassing is - in deze CAO moeten kunnen nalezen. Verder is een werkgever vrij om meer of beter pensioen toe te zeggen, maar dat doen ze vaak niet ivm de kosten.
Nee, pas als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt en onder de voorwaarde dat je werkgever de CAO juist heeft uitgevoerd.
Als je geen bericht krijgt dat je in het pensioenfonds zit, meld je dan als lid bij FNV Horeca en doe navraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Er is wellicht niet iets collectiefs geregeld of niet veel maar dit neemt niet weg dat een werkgever vrij is om wel pensioen toe te zeggen aan zijn werknemer. Het feit dat deze werknemer het niet weet wijst wel de richting op dat de werkgever geen (extra) pensioentoezegging heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Dat de vraagsteller (niet noodzakelijkerwijs de werknemer!) het niet weet wil niet zeggen dat er ingevolge de CAO geen recht bestaat op opbouw van pensioenrechten. 2. Los daarvan, als de CAO er geen recht op zou geven, dan kan de werkgever inderdaad dat in de individuele arbeidsovereenkomst met de werknemer hebben geregeld. Immers een CAO is een minimum en de werkgever mag meer toezeggen dan verplicht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je antwoord toch geen nee zijn? Jij geeft overigens aan dat pensioen krijgen het ontvangen van pensioen is na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. De pensioenrechten ontstaan echter eerder, tijdens het actieve dienstverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat niet over de opbouw van pensioenrechten maar over het krijgen van pensioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijgen van pensioen is te interpreteren als heb je recht op opbouw of wordt het uitgekeerd. Maar zelfs buiten dat kan je toch geen nee antwoorden er is tenslotte een Horeca-CAO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lalena, je brengt jouw meningen zonder argumenten als zijnde feiten. Dat spreekt mij niet zo aan, omdat er dan geen discussie meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke "mening" zie je graag gestaafd met feiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijgen van pensioen is te interpreteren Dan kan je antwoord toch geen nee zijn?