Wat is het verschil tussen de kostprijs en de verkoopprijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
De winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan komt de volgende vraag: bruto- of nettowinst? :P

Antwoorden (5)

De verkoopprijs is de prijs waarvoor je het product verkoopt, bijvoorbeeld €10,-. De kostprijs zijn de kosten die gemaakt worden voor het produceren van het product, bijvoorbeeld €3,-. En als je kostprijs hoger is dan je verkoopprijs, ben je heel slecht bezig als onderneming :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kostprijs is het bedrag wat de winkelier kwijt is aan het product, daar zit bij in de inkoopwaarde de inkoopkosten en de overheadkosten. De verkoopprijs is het verschil waar de winkelier winst maakt de prijs in de winkel dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met hoe je het bekijkt Maar uitgaande dat iets gemaakt wordt heb je het over de kostprijs als die gene die het gemaakt heeft het verkoopt heb je het over de verkoopprijs dat is dus de prijs inclusief een opslag voor overhead en overige kosten en winst. De gene die het koopt heeft het dan weer over de kostprijs dus dat is eigenlijk de inkoop prijs. Als die het weer verkoop heeft hij ook zijn kosten er weer boven opgedaan en een winst percentage dan is het weer de verkoopprijs.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker ingewikkeld neergeklad, maar wel een plusje
Het verschil tussen de kostprijs en de verkoopprijs heet de brutowinst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sec gezien is de kostprijs vanuit inkopersopzicht het bedrag wat ik betaal voor product x.
De verkoopprijs is de prijs die de verkopers (binnen of buitendienst) vragen (krijgen) voor product x.
Wij verkopen pennen als bedrijf, en ik als inkoper koop in dit geval rode pennen in voor 0.19 cent per stuk. Mijn collega van de verkoop heeft een klant en die wil rode pennen kopen. De prijs voor deze klant is 0.50 cent per pen.
Oftewel inkoopprijs 0.19 cent en verkoopprijs 0.50 cent. Het verschil ertussen is de winst, maar hoe dat is ingedeeld weet ik niet.