Hoe zit het met de gemiddelde winst na belasting bij een investering?

Ik ben aan het leren voor mijn tentamen en nu moet ik de gemiddelde boekhoudkundige rentabiliteit berekenen.
GBR=Gem winst/Gem geinvesteerd vermogen *100%

De ene keer halen ze de investering(T=0) wel van alle winst na belasting af om vervolgens achter het gemiddelde te komen en de andere keer niet?

Wat is nu de juiste methode?
Ik ben van mening om de investering niet in aftrek te doen maar klopt dit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij "achter het gemiddelde te komen"bedoelde natuurlijk de gemiddelde winst

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Bij "winst" is de investering (of beter gezegd: de afchrijving van de investering) al in mindering gebracht. Dan hoef je de investering dus niet in mindering te brengen op de winst.

De verwarring ontstaat denk ik doordat er soms gewerkt wordt met Cashflow. Dit is de winst + afschrijving. In dat geval moet je de afschrijving nog wel van de cash flow afhalen om eerst de winst te berekenen. Als er geen restwaarde is, is de afschrijving gelijk aan het investeringsbedrag.

Duidelijk?

Succes met je tentamen.