Hoe kun je als gezin geld besparen als 1 van de ouders de baan kwijt is?

Momenteel komt er dus te weinig geld binnen om rond te komen. Waar kun je op besparen, hoe kun je zorgen dat je toch genoeg geld hebt?

Mijn moeder heeft geen werk meer, vader wel. Ze is al bezig met UWV, maar het duurt even voordat dat rond is.
Ik woon nog thuis en wil graag weten hoe ik mijn ouders kan steunen. Zelf probeer ik al zo weinug mogelijk te verbruiken, zodat ze minder kosten hebben.

Toegevoegd na 11 uur:
Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Ik heb ze allemaal opgeschreven en ga het met mijn ouders bespreken.

12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vervelend voor jullie! ik zie je vaak hier op gv en kan je wel waarderen! vooral je eerlijkeid ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dude... ik help al jaren één ouder die verdient. en nee paps is geen directeur en krijgt niet overbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat knap dat jij kunt zien hoe het bij hun is !mss is hun situatie wel veel anders dan bij " jullie pa"
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat bedoel je georigie?
Ritsuka
12 jaar geleden
Mijn vader werkt bij de krant, gemiddeld inkomen. Danen met mijn moeders inkomen en mijn kostgeld erbij konden we net rondkomen (ook al zeer krap..)
Nu maak ik mij echt zorgen over de rekeningen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel wij zijn een 5 hoofden gezin en mijn vader is al sinds jaren de enige die geld verdient. moeder ook wel maar minimaal. Hij verdient wel iets boven modaal dus misschien ben ik wat te grof in mijn reactie hierboven. Maar zoals in het antwoord staat hebben wij jaren geleefd en nog steeds. Veel besparen op water en energie.
geen merkkleding. We hebben ook geen dvd speler of dat soort spul. Ik heb zelf een laptop en tv van mijn eigen spaargeld. Ik ken jouw persoonlijk niet, maar als jij iemand bent die eerst altijd de beste merkkleding heeft, de nieuwste gadgets heeft en een kwartier doucht en ga zo maar door, als je jezelf hierin herkent zal er VEEL moeten veranderen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik bespaar zelf al zoveel mogelijk, ik draag nooit merkkleding, voornamelijk zaken als Hema.
Gadgets koop ik niet, en als ik iets haal is het van mijn eigen spaargeld.
Douchen probeer ik ook al kort te doen.
Ik stel deze vraag omdat ik er zelf gewoon niet uitkom..
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik heb mijn vader ook al aangeboden om meer kostgeld te betalen of mijn spaargeld te geven, maar dit wil hij niet aannemen. Hij wil het zelf oplossen, dus dan vraag ik maar hier om tips om aan hem te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik wel en jouw situatie is zoals ik hoor ook iets waar ik geen antwoord op kan geven. daarvoor zou je alles goed inzichtelijk moeten maken en dan kijken waar je op moet besparen, of op welke manier je het inkomen kan verhogen (wees creatief)
Ritsuka
12 jaar geleden
Dank je wel, ik las al veel nuttige tips in de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk eens na voor je hier je reacties geeft, Georigie. Ritsuka vraagt hier om advies, stelt een eerlijke vraag. Geen reden om kort door de bocht te reageren, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en mijn excuses daar ook voor. Ik ben helaas zoveel mensen tegen gekomen die het kleine niet eren dat ik hierop reageerde als een echte kwal. Nogmaals mijn excuses @ritsuka
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste kans op besparen is inzicht hebben zoals het eerste antwoord stelt. Dan elke post afgaan of erop bezuinigd kan worden. Vervolgens met een kasboek je uitgaven bijhouden en contant betalen, zeker bij kleinere uitgaven, want dan zie je wat je uitgeeft en vele kleine uitgaven maken ook een grote. Besparen op je boodschappen door lidl en aldi te bezoeken helpt ook. Zelfs op kleding kan je nog besparen door te shoppen bij zeeman of wibra, is nog goedkoper dan de Hema.
Verder kan je informeren of er instanties zijn die je kunnen helpen, want misschien is er wel financiele of materiele hulp mogelijk. Verder kan het ook geen kwaad om de belastingaangifte met behulp van een instantie te doen (belastingdienst of vakbonden geven vaak gratis hulp) om te zien af je geen aftrekposten vergeet.
En niet onbelangrijk, kijken of je moeder weer zo snel mogelijk aan het werk kan door veel te solliciteren en in te schrijven bij uitzendbureaus. Veel succes!
Oh, en misschien ingrijpend, goedkoper gaan wonen kan een optie zijn.
Ritsuka
12 jaar geleden
Excuses aanvaar hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan af en toe eens wat geld apart zetten. Een soort van spaarpotje van het gezin. Een beetje bezuinigen tot alles weer goed is of natuurlijk zelf een baantje zoeken en ten minste je eigen zaken zelf betalen. Sterkte!
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik werk zelf al 32 uur in week, en betaal 275 in de maand kostgeld. Heb al aangeboden om meer te betalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jammer , om dit temoeten meemaken . Ga eens naar de site van het NIBUD , daar staan tips waar je wat aan kan hebben . Van mensen die van de hoed en de rand weten . Hier wat tipjes die je zelf ook waarschijnlijk al bedacht had , voor het boodschappen doen , ga eerst bijv de little in en koop daar wat je van je lijstje nodig hebt en dan pas de AH in . Voor je iets koopt loop dan eerst door die goedkope winkels en dan pas kopen . Abonnementen allemaal op zeggen , en dan die je echt mist na een periode mogelijk weer nemen met een leuke aan bieding (oude klanten krijgen weinig , nieuwe leuke kado's) zeker ook de tel , en internet abonnementen! Gebruik what'app of ping . Je ouders zijn rijk ! Met zo'n lieve dochter die mee denkt en zo betrokken is , met de situatie . Vaak als je alles goed financieel op een rijtje zet , en durft te schrappen valt het meestal wel mee . Succes er mee .
flyingcrow
12 jaar geleden
heel goede vraag Ritsuka,ik hoop dat je aan veel tips en antwoorden iets hebt,en ook dat jullie situatie snel verbetert!Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een modaal inkomen kun je goed rondkomen hoor; tering naar de nering zetten. Maar als er jarenlang een extreem uitgavenpatroon is geweest, kan dat wel een flinke overstap zijn. Zeker als je relatief wat te duur woont voor één inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij redden het met 3 met één minimumloon. Het is maar net wat je gewend bent. Voor mij is dit net zo gewoon als voor een ander driedubbel modaal, dus dat is niet te vergelijken! Succes ritsuka
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor mij al heel lang geleden dat ik kleding heb gekocht. Ik heb wat broeken, wat shirts, en een trui voor als het erg koud is. Ik heb toch niet meer nodig? Waarom daar dan geld aan weggooien als je het al moeilijk hebt? Verder proberen we natuurlijk beperkter te douchen (minder water gebruiken) beperkter het toilet door te trekken (voor een plas, als je alleen bent, is een beetje spoeling genoeg, dan een hele doortrek beurt. Ook scheelt de kleine knop er veel bij de grote knop (als je die hebt) Ook kun je met je ouders het over boodschappen hebben. Wij zijn voor 2 weken eten circa 50 euro kwijt (dan is dit wel extreem, heel eenzijdig ed door gebrek aan genoeg kennis) maar het kán dus wel. Zo houden jullie misschien zelfs geld over, waardoor jullie iets leuks kunnen kopen of doen met zn allen (je moet wel ontspannen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende vraag + Oh ja Ritsuka, Je schreef me dat jij meer wilde afdragen maar dat jouw vader het zelf wil oplossen.
Eigenlijk geef jij daarmee aan dat jij kan sparen, toch?
Dus als jij nu eens het bedrag zou sparen dat jij extra had willen afgeven aan jouw ouders en als je merkt dat jouw vader toch geen oplossing kan vinden dan is er altijd dat spaargeld nog, toch?
Volgens mij is er dus nog geen reden om je zoveel zorgen te maken.
Al begrijp ik uiteraard wel dat jij dat op dit moment wel doet. Zoals ik elders reeds schreef.
Jullie komen er wel! Succes ermee!
Ritsuka
12 jaar geleden
Heel goed idee GerdaMaria, ga ik zeker doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk is de vraag : hoe kun je besparen op je uitgaven:
al het andere doet er niet toe.leidt enkel tot discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je zo betrokken bent! Ritsuka!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de site goede vraag heeft tot doe kennisvermeerdering. voor sociale contacten zijn andere site`s.
ik wil ook niet emotioneel betrokken raken met honderden anonieme vragenstellers.dat zou erg ongezond zijn.doe ff normaal.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik geef achtergrondinformatie zodat de vraag beter te beantwoorden is. Sorry als deze vraag voor jou storend is niko.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het stoort mij niet in het minst.ik wijs er enkel op dat men ook vragen kan stellen op een zakelijke wijze.
als iemand meer behoefte aan persoonlijke aandacht zijn er andere fora.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niko ; onpersoonlijk en zakelijk is op GV vrees ik al een HEEL lang geleden gepasseerd station.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@niko de organisators van GV hebben via de optie 'reacties' wel degelijk de poort open gezet om extra toelichtingen te verstrekken en dat ervaar ik persoonlijk als verrijkend.
Ik begrijp uit jouw reacties dat jij daar anders over denkt maar je kan uiteraard op de link 'melden' klikken en de volgens jou overbodige reacties laten wegmodereren hé. Leg jij mij trouwens eens uit hoe je samen tot een efficiënte oplossing kan komen in dit soort emotioneel geladen kwesties als je niet een minimum aan randinformatie kan of mag uitwisselen? Niet alles valt op zakelijke wijze te verkondigen of op te lossen en persoonlijk vind ik dat GV net wel een Allround-forum voor een uiteenlopend publiek is. Ik zou eerder stellen dat er voor zakelijke aanpak de juridische fora zijn. Trouwens...
Indien hier alle vragen zouden geweerd worden die naar 'behoefte tot aandacht' ruiken dan zou het hier plots heel 'doods' worden als je het mij vraagt. Geven en nemen dus en volgens mij is de week-dead-line-formule een perfecte oplossing om te lang aanslepen van mogelijke discussies te beperken. Mensen zoals Ritsuka zien heel even geen oplossing en als een forum zoals GV de mogelijkheid biedt om én oplossingen aan te reiken én tegelijk morele ondersteuning te bieden dan vind ik dat persoonlijk een behoorlijke win-win-formule waarbij zowat iedereen aan zijn/haar trekken kan komen. Maar euh.... je schrijft dat het jou niet in het minst stoort dat er over en weer gediscuteerd wordt.... waarom geef je er dan wel kritiek op? Dat vraag ik me dan toch wel af hoor.
Of had jij ook heel even persoonlijke aandacht nodig?
Lol ;-) Groetekes en ik hoop dat jouw humor niet al te ver op zakenreis is hé ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:>)))))

Het beste antwoord

Wat goed zeg dat jij nadenkt over de veranderende situatie waar jullie als gezin nu in terecht zijn gekomen.

Er zijn al heel veel nuttige antwoorden gegeven met praktische tips zag ik. Daar heb ik niet heel erg veel aan toe te voegen.

Belangrijk in ieder geval is om alle inkomsten en uitgaven op een rij te zetten. Sommigen zijn terug te halen via bank afschriften, daarnaast is het raadzaam om een kasboek bij te houden van wat er dagelijks contant uitgegeven wordt. Er ontstaat dan al heel snel een beeld van het dagelijks uitgavenpatroon is. Daarin kunnen jullie als gezin ontdekken op welke dingen bespaard zou kunnen worden.

Vaak hebben gezinnen meer abonnementen dan dat er echt nodig zijn, tijdschriften, magazines, loterij etc
Door deze op te zeggen ontstaat er meer financiele ruimte. Natuurlijk zijn dit persoonlijke keuzes, hoe meer ruimte financieel er is hoe makkelijker deze keuzes te maken zijn. Met minder financiële ruimte moeten er andere keuzes gemaakt worden.

Met boodschappen doen kunnen al de allereerste besparingen gedaan worden, maak er met zijn allen een sport van om te zoeken naar het goedkoopste lekkere koekje, je zult zien dat er heel veel goedkope producten te vinden zijn. We zijn als mens gewoontedieren en dat is vooral in Supermarkten te zien. We kopen wat we gewend zijn en zien niet meer wat het kost, vaak is er voor hetzelfde product wel een vergelijkbaar goedkoper product te vinden.
Producten op het gebied van persoonlijke verzorging, shampoo, douchecreme, tandpasta etc zijn stukken goedkoper wanneer ze bij een zaak als de Action of Zeeman gekocht worden in plaats van bij de drogisterij.
Groente, fruit en vis zijn op de markt goedkoop te vinden.
Ga op zoek naar low budget recepten en je zult merken dat er heel veel te vinden is waarbij je zowel lekker kunt eten als weinig geld kwijt bent. Het helpt ook om voor de dagelijkse maaltijd een vast bedrag in gedachten te houden.

Op de website van het Nibud zijn heel veel praktische tips en adviezen te vinden om inzicht te krijgen in de financiële huishouding. Wanneer er schulden zijn dan is de website www.zelfjeschuldenregelen.nl een aanrader.

Afhankelijk van jullie woonsituatie kan het zijn dat jullie als gezin in aanmerking komen voor toeslagen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindertoeslag. Meer informatie hierover is te vinden op www.toeslagen.nl

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

om deze vraag te beantwoorden zal je eerst inzicht moeten krijgen inzake de uitgaven. het is raadzaam om een overzicht te maken van de uitgaven over een periode. daarna kan je per uitgave post bekijken of er een besparing mogelijk is. op huur of hypotheek is dit meestal niet. op energiekosten kan wellicht worden bezuinigd maar dat effect zie je pas later terug. daarna komen de uitgave voor eten, kleding, uitgaan, diversen etc.

iedereen zal voor zichzelf moeten bekijken waarop het beste bezuinigd kan worden.

het allerbelangrijkste is het krijgen van inzicht zodat je weet waarover je praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak een lijstje met wat je die week nodig hebt dus bepaal per dag wat je gaat eten en houd je daar aan (als gezin) voor overige producten gebruik je het halverings principe. dus de helft van de shampoo ,een halve vaatwastablet.dat scheelt heeeel veel ! weet ik uit ervaring.haal vlees bij een kilo slager en de producten van eurochopper van de ah zijn goedkoper en beter dan die van de aldi of lidl! veel succes! tis nie leuk maar het word algauw een sport!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zelf jan als het moet met mijn gezin van 2 volwassenen 2 kids van 18 en 15 rondkomen van 60€ als het moet dat zijn 3 maaltijden fruit en een koekje bij de koffie.kijk ook wat er in de voorraadkast staat en schrijf het op zo ook met de vrieskist en ijskast enkijk wat voor maaltijden je daar nog uit kunt halen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd!!
Ritsuka
12 jaar geleden
dat lijstje maken is inderdaad een goed idee. En dan gelijk de kast uitpluizen om goed te zien wat je daar nog van kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja met bv een kilo gehakt bij kopen en daarvan 1x gehaktballen en1x pasta .ik noem maar iets! creatief word je vanzelf! er zijn ook div sites met butget tips en recepten . je kan ook nog 1 dag uitroepen tot kliekjes dag haha vonden ze hier geweldig! een beetje de restjes oppeuzelen met bv een afbakstokbrood erbij
Ritsuka
12 jaar geleden
Deden wij laatst ook, allemaal diepvriesbakjes, erg lekker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, Channeke ; het is WEL leuk. Ik consuminder al jaren met veel plezier, en allang niet meer uit noodzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(En van een kilo gehakt doe ik met vier personen VIER keer ; met gemak zelfs).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen .ik vind het ook leuk,nog steeds ! is ook niet meer echt nodig maar ik ben er trots op als ik tegen mn moeder zeg dat ik maar 60 euro kwijt was die week en mn moeder met zn tweeen 150 !! geweldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ; wat is 'nodig'.... Al dat geld dat ik in al die jaren had kunnen uitgeven aan eten, spullen, en lolletjes zit nu in het huis in de vorm van een hele lage hypotheek, isolatie en woningverbetering, en dat betaalt zich straks OOK weer allemaal terug. Je weet tenslotte maar nooit wat er over pakweg 20 jaar nog van pensioenen en AOW over is, en dan hoeven we ons over de belangrijkste kosten in elk geval geen zorgen meer te maken.
- verzekeringen (er zijn er ons veel te veel aangesmeerd die geen enkel nut hebben)
- kranten/tijdschriften (opzegtermijn)
- sportclub
- energie besparen (een keertje minder, of korter douchen, kleding luchten en nog een dag dragen)
- supermarkt (minder vlees, geen A-merken, minder extraatjes)
- kleding (minder vaak shoppen, goedkopere merken)
- uitgaan
- mobiele telefoon
- bromfiets/auto (benzinekosten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al veel goede dingen genoemd, wat vaste lasten betreft.

Wat bij mij heel goed werkt is een vast bedrag per week pinnen en je daaraan houden. Wanneer je minder uitgeeft aan de boodschappen scheelt dit ZOVEEL geld!
Tel al die extra dingen maar eens bij elkaar op!

Wanneer je een vast budget hiervoor kiest, dan ga je vanzelf zoeken naar goedkopere mogelijkheden om je boodschappen te doen, want als het op is, heb je niets meer..
Het is wel de kunst om je hier dan ook aan te houden.
Dus niet even een tientje bij pinnen, want wat maakt een tientje uit op de grote hoop? Maar tien tientjes is honderd euro en dat is opeens wel een hoop geld!

Tweedehands kleding kan ook prachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bespaar op water bijv douche 5 min i.p.v. 10 min (als je dat al niet deed) douche niet elke dag, gebruik ook is de wasbak.

Koop geen merkkleding, maar kleding die daarop lijkt, uiteraad niet van de chinese neppe troep, das gewoon weer zielig.

geen tv's op standbij, niet overbodig licht aan laten staan. deuren dicht doen (ofwel goed isoleren).

eten is in principe al zo goedkoop vanwege die supermarkt oorlogen, maar daar zou je ook in kunnen besparen.

gebruik ook gewoon veel dingen die gratis zijn. met de fiets i.p.v. de auto als dat kan.

het simpelste koop alleen wat matters: dus voedsel, energie,water en kleding. DUS NIET in een nieuwe plasma tv of dvd speler etc.... (dit is niet persoonlijk naar jouw gericht hoor! ;) )

Toegevoegd na 1 dag:
Edit:
Toevallig is het voor mij net voorgekomen :)

Als je een twitteraccount hebt, zijn er vaak genoeg ook restaurantjes, cafeetjes en andere kleine winkeltjes die ook twitter.

Vaak zijn dit eenmanszaken en gebruiken zij twitter (is gratis) om actie te promoten. Zo zie ik vaak genoeg een retweet actie langskomen waar je bijvoorbeeld een gratis menu (ja echt gratis!) of kleding of zelfs een laptop enz.
Het mooie is je moet alleen maar retweeten. je krijgt geen spam ofzo en zeker bij kleinere restaurants/winkels (minder followers = meer kans) kan het voorkomen.

Zo heb ik afgelopen week een gratis tas chinees voor 3 personen dat meer dan genoeg was voor 5. helemaal gratis niks bijbetalen! (ze zullen wel proberen iets extra erbij verkopen, gewoon negeren :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom kleding die op merk lijkt, bij C&A en de Primark kun je ook heel voordelig kleding kopen, het hoeft niet op merkkleding te lijken om er toch leuk uit te zien.
Utrecht
12 jaar geleden
Tenzij je je voorschotbedrag kan verlagen heb je op korte termijn geen voorveel van korter douchen en andere manieren om energie te besparen. Ook verzekeringen e.d. hebben een looptijd.
Grote kosten waar je snel veel kan besparen zijn bijv. voeding, uitjes, (openbaar)vervoer en kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de meeste energiebedrijven kun je je voorschotbedrag aan laten passen. Wees daarmee wel voorzichtig anders krijg je aan het eind van het jaar een nare verrassing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die laatste tip is natuurlijk de beste: geen onzinprodukten kopen!
Maar ja: is een nieuwe iPhone 4S onzin? Sommigen vinden van niet ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor mij al heel lang geleden dat ik kleding heb gekocht. Ik heb wat broeken, wat shirts, en een trui voor als het erg koud is. Ik heb toch niet meer nodig? Waarom daar dan geld aan weggooien als je het al moeilijk hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea eigenlijk bedoel ik wat jij bedoelt alleen ik zet het verkeerd neer: met kleding bedoel ik bijvoorbeeld je kan een dure gstar broek kopen, of deze broek zonder het gstar merklogo ergens anders kopen, maar dan veel goedkoper, @utrecht tja maar je moet ergens beginnen en dit zijn simpele dingen ook al is het op lange termijn. En openbaar vervoer kan nog schikbarend duur zijn. Toen ik mijn student ov nog niet had, deed een weekje met de bus toch erg pijn. @ytje das ook waar, maar bijvoorbeeld op de middelbare school is mode wellicht belangrijk om er bij te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik liep niet met de mode mee, deed lekker aan wat ik aan wilde (dus kocht niet elke maand kleding) en hoorde er gewoon bij hoor.
Je kan heel veel goede en leuke spullen bij de kringloopwinkel kopen; meubels, kleding, schoeisel, boeken, keukenspullen, huishoudelijke voorwerpen, tv's. Schrijfwaren en schoonmaakspullen bij de Wibra. Ondergoed, sokken, handdoeken bij de Wibra of de Zeeman. Let op de reclames bij de supermarkten en neem daar ook de onbekende merken (staan vaak op de onderste schappen). Het is leuk om op jacht te gaan naar goedkopere spullen dan je eerst gewend was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje! Dat is inderdaad leuk! Ik moest het een tijd terug ook noodgedwongen gaan doen en OH OH wat had ik het er moeilijk mee! Baalde als een verwende stekker wanneer ik het duurs weer aan mijn neus voorbij moest laten gaan en de goedkopere winkels en producten moest kopen. Echter nu ben ik er aan gewend en is het leuk geworden.
Het is leuk om méér te bereiken met minder geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bravo RiaNimo, het is goed om te horen dat je in staat bent geweest om anders tegen de dingen aan te gaan kijken.
Vroeger geneerde ik me om naar de kringloop te gaan en durfde tegen anderen nooit te zeggen dat ik een deel van mijn mooie spullen daar vandaan had. Maar die schaamte ben ik allang voorbij, gelukkig, en nu vind ik het een soort sport om voor weinig geld iets moois te scoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Herkenbaar, die schaamte!
Zo heb ik me er ook een tijd voor geschaamd dat ik mijn lingerie bij de Zeeman haalde. Een 'echte vrouw' ging toch minstens naar de Hunkemoller en niet naar de Zeeman..
Wat een rare gedachtenkronkel was dit hè.. en wat maak je het jezelf er moeilijk mee.
Ik ben blij dat ik niet meer zo denk!
Je hoort het gelukkig steeds vaker dat mensen hun spullen bij de Kringloop halen. Dit vind ik een goede zaak.
Ik heb zelf in zo'n soort situatie gezeten. Alleen ik was de kostwinner en kwam zonder baan te zitten. Mijn vrouw werkte niet. En drie kinderen van toen 7 en 5 thuis. Wat je vader moet weten is het volgende:
Ga na wat voor rekeningen er zijn en wanneer ze betaald moeten worden. Sommige rekeningen kun je wel een paar weken uitstellen. Maar kijk wel dat je dan niet opnieuw in de problemen komt.
Het gas/licht verhaal. De maandelijkse betaling kun je elke maand met maximaal 5% naar beneden bijstellen. Dat scheelt ook al een hoop. Als je dan ook nog gaat bezuinigen hierop voorkom je dat je op de jaarafrekening moet bijbetalen.
Ga verder na wat je aan verzekeringen betaald en wat je echt nodig hebt. Verzekeringen die je meer als luxe hebt kun je makkelijk schrappen. Ook de zorgverzekering kan je nu nog tot de 1e februari bijstellen. Dus even onnodige bijverzekeringen schrappen.
Verder kun je een auto (of 2e auto) tijdelijk laten schorsen. Dit moet met minimaal 3 maanden. Dan mag je niet rijden met die auto. Maar je betaald dan ook geen verzekering en wegenbelasting. En natuurlijk geen benzine.
En verder natuurlijk kijken wat je aan gewone uitgaven kan besparen. Boodschappen. Kleding en andere zaken. Dat zal allemaal op een laag pitje moeten.
Ik heb het toen gered. Ik weet zeker dat jullie dat ook kunnen. Je moet even de balans opmaken wat je aan rekeningen hebt en wat je aan inkomsten hebt hebt. En dan kijken waar je kunt verminderen of schrappen om toch nog goed uit te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, ik vind dit een moeilijke vraag, want wij komen al 20 jaar rond van één inkomen, en veel van mijn vriendinnen eveneens, varierend van minimum tot modaal. Zonder problemen. Kwestie van de tering naar de nering zetten .

Ik kan jullie huishoudboekje natuurlijk niet inkijken, maar wat ervaring in het circuit leert mij dat daar bij de meeste gezinnen nog tientallen zoniet honderdeneuro's op af te dingen is vaak zelfs op máándbasis !
Tweede auto's, dure abonnementen, kant-en-klaarproducten op de eettafel (voorgeschilde aardappels, voorgesneden groente enz), overbodige luxe-artikelen, dure cosmeticamerken, dure mobiele abonnementen ; het geld ligt letterlijk op straat.

De eerste stap is het wegdoen van de tweede auto, stoppen met roken (als dat het geval is), en het stopzetten van dure (telefoon)abonnementen.

De tweede stap is kijken wat er aan boodschappen wordt uitgegeven. Vooral lekkere hapjes, frisdrank, snoep, vlees en kant-en-klaarproducten hakken er in. Ook het niet meer kopen van A-merken scheelt aanzienlijk, vooral als je overstapt op budget-merken. Regelmatige uitgaven aan kapper of schoonheidsspecialist zijn ook eenvoudig te beperken en bij veel mensen moet ook het vrijetijds-budget onder de loep. Ik neem echter aan dat jullie niet zijn gezakt tot beneden bijstandsniveau vanwege schulden, dus dat het niet helemaal op zijn meest drastisch hoeft.

Juist als er GEEN schulden zijn kun je SOMS stap 1 overslaan, en toch genoeg winst maken / besparen met stap 2. Dat betekent soms ook : andere supermarkt, zelf gaan koken (inclusief schoonmaken en snijden) en wat kleine aanpassingen in het dagelijks voedsel.

Wat jij PERSOONLIJK kunt doen is niet zeuren als niet je favoriete merk vreterij of broodbeleg in huis is, niet zeuren om extra geld en dure kado's, niet zeuren als je op de fiets ergens heen moet en tevreden zijn met zeep, shampoos en dergelijke van Euroshopper bijvoorbeeld. Daar doe je jezelf voor later in je leven ook meteen een groot plezier mee trouwens ; tevredenheid met weinig is ZEER lucratief, financieel gezien.
Ook korter en minder vaak douchen, niet al je kleren na één keer in de was gooien en overal lampen achter je uit en deuren achter je dicht schelen, zeker op lange termijn, een slok op een borrel.

Genoeg hebben is - met een intact en volledig inkomen - vaak voor een heel groot deel een keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel met de fiets gaan in plaats van met de auto. En zelfs als je autorijdt kun je geld besparen, maar dit gaat niet zo snel. Dan heb ik het over het zogenaamde 'zuinig rijden'. Vroeg uit laten rollen als het stoplicht op rood staat bijvoorbeeld.
Verder kun je overbodige dingen verkopen.
Je ouders kunnen ook gaan kijken naar de betalingen die iedere maand terugkomen en of ze daar wat aan kunnen veranderen. Abonnementen, als ze die hebben, opzeggen ofzo (nieuws kun je immers overal volgen). Maar ik neem aan dat ze dat wel gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of jullie huisdieren hebben maar als dit zo is kun je bezuinigen op het eten. Niet door het goedkoopste supermarktvoer te geven, daar worden ze alleen maar ziek van. Wij hebben een middelgrote hond en halen bij een groothandel in dierenvoer eens in de zoveel tijd 15-kilozakken brokken waar een beetje schade aan is of waar een minimale hoeveelheid uit is. Deze zakken gaan weg voor de helft van de prijs. Hij heeft ook regelmatig blikvoer (restantpartijen) die voor een prikkie weg gaan. Het is 1 x een grote uitgave maar we kunnen dan weer weken vooruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel wat manieren om tijdelijk geld uit te sparen doch de vraag is hoe lang jullie daar tevreden mee gaan zijn.

Voorbeelden:
TV en internet afsluiten.
Slechts 1 gsm voor het hele gezin.
Wagen verkopen en openbaar vervoer of fiets gebruiken.
Goederen of kleding die je reeds enige tijd niet gebruikt verkopen via ebay of andere kanalen.
Minder snoepen (?)

Enfin, er zijn zoveel meer zaken waarop je kan besparen doch wat belet jou als 22-jarige om zelf voor extra inkomen te zorgen tot jouw moeder weer inkomsten heeft?
Je kan dan nog besparen op bepaalde posten en tegelijk een beetje sparen voor een volgend noodgeval?

Vooral rustig blijven want dan denk en handel je ook oplossingsgerichter.

Moest ik onverwacht op een Eureka-idee komen dan laat ik het jou onmiddellijk weten.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
internet afsluiten is geen optie, mijn vader heeft het nodig voor zijn werk, en mijn broer voor school.
1 gsm voor het hele gezin is ook niet echt praktisch..
ik probeer al zoveel mogelijk met de fiets en de trein te gaan.
spullen verkopen kan eventueel.
ik snoep al niks :P Ik heb al een baan van 32 uur in de week en betaal al kostgeld per maand (plus meeste eigen dingen zelf kopen).
Ik heb mijn vader al aangeboden om meer te betalen, maar dit wil hij niet, hij wil het zelf oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, met zo'n ingesteldheid komen jullie er wel.
Vertrouw nu maar op jouw vader dat die oplossing er ook komt.
Ik ben best trots op jou dat jij er zo actief oplossingsgericht mee bezig bent maar durf er nu echt wel op te vertrouwen dat jullie er wel heelhuids doorheen komen want het lijkt me dat jouw vader nog voldoende lichtpuntjes ziet. Hou van elkaar, dat is de sterkste motivatie die je elkaar kan geven. Dikke welgemeende knuf van me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je aandacht en begrip GerdaMaria
Minder voor nieuw gaan, meer voor tweedehands (marktplaats, familie, vrienden) want als je een nieuwe tv koopt, ben je al gauw een paar honderd euro kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het huis waarin jullie wonen een (echte) schoorsteen heeft een houtkachel kopen en hout sprokkelen (sloophout / afvalhout), bespaart enorm veel op de energie kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Nee, we hebben gewoon een CV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kost overigens jezelf veel energie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt het er 3 keer warm van: Eerst om het hout naar huis te sjouwen. De tweede keer als men het hout zaagt met de hand. En als laatste als men de kachel stookt.
Mooi dat jij mee wilt denken! Echt fijn. En er zijn al bergen goede tips gegeven. Zelf heb ik vele jaren onder bijstandsniveau geleefd en wat dan de verleiding is, is om je ogen te sluiten voor je werkelijke inkomen en toch meer uit te geven dan binnen komt.
Maar het állerbelangrijkste is juist om een jaaroverzicht vooruit te maken, zodat je weet wat er komen gaat. En een maandoverzicht, zodat je weet wat de komende maand nodig is. Dan kom je niet voor verrassingen te staan en kan je in de komende maanden alvast wat geld opzij leggen om jaarlijkse kosten te betalen.
Inzicht in de inkomsten en uitgaven is absoluut noodzakelijk om uit de schulden te blijven!!!
Daarbij nooit in de verleiding komen om iets op afbetaling te kopen. Dat verhoogt je maandelijkse kosten voor lange tijd en het gaat je uiteindelijk opbreken. Want al die kleine afbetalingen per maand lopen op en geven je geen enkele ruimte meer om met het geld te schuiven/spelen.
Als je het zat bent, dat weinige geld en persé iets kopen moet uit frustratie, doe het dan in 1 betaling en nooit op afbetaling.
Wanneer je zo'n overzicht hebt zie je ook meteen waar je zwakke plekken zitten, zoals een auto die (te-)veel kost, terwijl je die misschien niet eens écht nodig hebt? Of dure merkkleding, of roken of..... etc.
Dan kan je daar ook direct iets aan doen en is het ook zichtbaar door zo'n overzicht wat het je oplevert.
En vergeet niet na te kijken waar je recht op hebt aan financiele tegemoetkomingen.
Zie het inderdaad als een sport.
Dan heb je iedere maand een feestje als het weer gelukt is om goed rond te komen :-))
Succes!
12 jaar geleden
Elke lamp die s avonds lang brand vervangen door een spaarlamp als deze in een bol of ander armatuur zit.Goedkopere waspoeder nemen in plaats van die dure merken een huismerk nemen(scheelt 50% en net zo goed).En dat geld voor meer producten.Inplaats van naar AH naar de Aldi of Lidl gaan waar je voor weinig geld een grote hoeveelheid boodschappen kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
We deden altijd al boodschappen bij Aldi, maar spaarlampen is goed idee.
Ontzettend al leuk die tips, wat ik ook doe: soms is de Euroshopper goedkoper dan de aldi en lidl, meestal ook geschikt voor vegetariërs, minder of niet uiteten; kijk of je goedkoop kan eten bij allerlei goede doelen, wat heel gezellig is, seizoensgroenten kopen, goed leren koken is ook heel belangrijk: denk eens aan elke keer dat je verbrand eten weg moet gooien, oude boeken en cd's verkopen op marktplaats, alternatieve platenzaken willen nog wel eens tweehandse cd's inkopen(ik weet nog een adresje mail me maar ,of de slegte, naar de kappers school die knippen veel beter en de juffrouw controleert je geknipte haar, dan de dure kappers, en voor de kinderen is een bijbaantje heel belangrijk, vooral is het belangrijk tevreden te zijn, met de spullen die je hebt.
Kleding ruilen met je vrienden, zuinig met energie omgaan, veel dingen zelfmaken, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier een paar tips:
-leg het uit aan je kinderen zodat ze het begrijpen als er veranderingen ontstaan in de leefstijl.
-bespaar in kleine dingen zoals geen 2 kauwgompjes maar 1 per keer, neem geen 2 snoepjes maar 1.
-als je eten kookt, en over hebt gooi het dan niet weg, maar vries het in, of eet het de volgende dag op.
-als je kinderen zakgeld krijgen, leg ze dan uit dat het minder word of stopt. en waarom
-als je iets koopt, zorg dan dat je eerst goed nadenkt of je het wel echt nodig hebt, dus niet; dat boek had ik echt nodig.
-gebruik je theezakjes 2x, hang ze in de tussentijd even op aan de kraan.
-heb je nog oude dingen dingen op zolder liggen die nog bruikbaar zijn? je kan ze verkopen, het is niet besparen, maar het helpt wel!
-als er iemand jarig is kan je diegene ook een (zelfgemaakt) kado geven in plaats van geld, een kado dat minder kost dan dat het kost als je geld zou moeten geven.

hopelijk heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
ik heb geen kinderen, ik ben het kind in deze situatie.
Invriezen doen we vaak al, maar kan inderdaad wel meer.
impulsaankopen kan zeker minder, doet mijn moeder nog al eens.
Ik probeer ook veel geld te besparen dus hopelijk kan ik je een beetje helpen.

BANK:
Zet je geld spaargeld bij de ASN bank, dit kost maar 1 euro per maand en je krijgt 2,7% rente. Vrij opneembaar.

KAPPER & TANDARTS
Ga 1x in de 7 maanden ipv 1x in de 6 maanden naar de tandarts. Stel de kapper ook telkens 1 week uit.
Dit bespaart per jaar ook heel veel.

TELEFOON
Bellen is duur, maar voor 40 euro per jaar kan je met 2 mobieltjes 275min/sms krijgen per maand.
Koop een kaartje bij blyk.nl en 1 bij citytel.nl
Stuur alle gratis smsjes van blyk elke maand door naar citytel en je krijgt bij citytel gratis tegoed!
Raadpleeg de websites voor meer info.

BOODSCHAPPEN
Boodschappen worden steeds duurder.
Ga naar de jumbo en koop overal het onbekende merk van.
Let wel op! Soms is het onbekende merk duurder dan het huismerk!

VERVOER
Doe de auto/brommer weg en ga met de fiets en de trein!
Stukken goedkoper en beter voor het milieu.
NS heeft veel aantrekkelijke abonnementen waarmee je veel geld kan besparen. http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/nieuwe-abonnementen

GEBRUIK 1/2 PORTIE
Gebruik 1/2 portie van alles. Gebruik de helft tandpasta, de helft shampoo, de helf afwasmiddel, de helft boter, de helft schoonmaakmiddel enz enz.

ZORGVERZEKERING
Neem de tijd om een goeie zorgverzekering te kiezen.
Neem ook niet het goedkoopste pakket, maar neem de tijd om alles tot in de puntjes uit te zoeken welk pakket het beste bij je past. Betaal je zorgverzekering per jaar! Dan krijg je 3% korting.

VERKOPEN
Ga je zolder op en verkoop alle oude troep op marktplaats.nl dat je niet meer nodig hebt.

SOLLICITEREN
Ga overal waar je kan solliciteren.
Mensen zeggen: er is geen werk meer in deze tijd.
ER IS ALTIJD WERK!!
Maar mensen moeten misschien eens blij zijn met iets wat minder luxe is dan een kantoorbaan.
In de supermarkt/kranten lopen/plantsoenendienst is altijd werk!! Steek je handen uit je mouwen, laat je beste wil zien, en je komt zo aan het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke goed van je dat je meedenkt met je ouders. Maar wat ik mis, is of je ouders echt te weinig geld binnenkrijgen. Het UWV is echt vrij snel geregeld. Dus op de korte termijn veranderd er niet veel aan de inkomsten.

De eerste stap lijkt me dan ook om als gezin inzicht te krijgen in inkomsten en uitgaven. Dat je ouders dat niet met je willen delen is aan de ene kant logisch, want dat moeten ze zelf kunnen en is prive. Maar breng het als een leer moment voor jou. Ze willen jou neem ik aan zo opvoeden dat je voor jezelf kunt zorgen en goed met geld om kunt gaan? Meedenken en meehelpen in deze situatie is dan ook deel van je opvoeding, waar jij ze later dankbaar voor zult zijn.

Wanneer je inkomsten en uitgaven weet, weet je ook of, en zo ja, hoeveel je tekort komt. Maak een onderscheid tussen vaste lasten en variabele lasten. Trek de vaste lasten af van de inkomsten. Wat er over is verdeel je over de verschillende variabele kosten.

En een deel daarvan spaar je. Spaar je?! Ja, sparen. Want, juist als er minder geld binnenkomt ben je minder flexibel met geld. Dus als er ineens een hoge rekening binnenkomt die je niet had verwacht (autoreparatie, belastingaanslag, enz) kun je die niet betalen en heb je een probleem. Het is dus dubbel zo belangrijk om elke maand toch een klein bedrag apart te zetten voor onverwachte kosten. Al is het maar 10 euro.

Tips om geld te besparen heb je er al een groot aantal van gehad. Maar denk hier ook nog eens over na:

- Wacht voor grote aankopen minimaal 1 dag. Vaak merk je dan dat je iets niet meer nodig hebt.
- Probeer eerst iets tweedehands te krijgen ipv nieuw.
- Is de verwachting dat deze situatie permanent is? Dan is het goed mogelijk dat je ouders naar een nieuw huis moeten kijken.
- Je zei dat je zelf meer wilt afdragen maar je ouders dat niet willen. Bij het Nibud kun je duidelijke informatie vinden over hoeveel geld jij kost. Je wilt namelijk ook niet dat je ouders van je afhankelijk zijn straks en jij daardoor niet uit huis kan gaan omdat zij dan niet meer rondkomen.
- Wil je toch zelf meer bijschieten dan je ouders graag willen? Haal dan wat vaker de boodschappen. Dat valt minder op dan een bedrag storten maar helpt wel.

Personal finance sites (in het Engels):
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* minder lang douchen
* hutspotten eten (probeer gevarieerd te eten)
* zelf een financiele bijdrage geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op sites als crisismoe of vrekkenpagina. Staan boordevol tips en weetjes.