Moet een verkoper die telefonisch een product of dienst verkoopt aangeven dat het gesprek wordt opgenomen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Zo ja: moeten ze dit alleen bij consumenten melden of ook bij bedrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Ja dat moet hij zeggen...

Maar jij hoeft het niet te zeggen, dus neem zelf alle gesprekken op, dan heb je zelf altijd bewijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vooraf moet hij meededelen dat dit gesprek wordt opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yup, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rick1234 klopt helemaal goed +1
Indien een je wordt gebeld door een instantie of ondernemer welke aan jou een product wil verkopen en dit gesprek wordt opgenomen ter bevestiging van de koop of als leer/trainings doel dan moet dit van te voren worden gemeld.

Als het gesprek echter niet wordt opgenomen dan is vermelding (natuurlijk) niet noodzakelijk.

In beide gevallen is het altijd raadzaam om een schriftelijke bevestiging te vragen van de verkopende partij en tevens tijdens het gesprek notities te maken van wie er belt, welke firm, hoe laat, de datum en om welk product het gaat.

Voor de mensen die het leuk vinden om met een medewerker van een call-center in gesprek te gaan waar zij worden geconfronteerd met hun eigen manier van benaderen bestaat er nog het tegenscript.
Zie hiervoor de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als men het gesprek opneemt dan moet men dit altijd vermelden; ongeacht of ze naar een particulier of bedrijf bellen (dit n.a.v. je toevoeging).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) uitgeprint en klaar gelegd bij de telefoon :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je mooie link. Daar ga ik aan terug denken als ze weer is bellen!!
Er zijn twee redenen waarom en gesprek wordt opgenomen :
- Intern, voor controle op de werkzaamheden van de telefonisch medewerker, om te kijken of hij zijn werk wel goed doet en wat er eventueel aan te verbeteren valt
- Extern, als er een overeenkomst gesloten wordt, bij wijze van 'telefonisch contract' of 'telefonische handtekening'.

Wat betreft de interne opname, die is in principe anoniem (wordt niet gekoppeld aan een telefoonnummer, en opnemen met 'hallo' is voldoende). Die wordt ook niet bewaard en uitsluitend voor training-en controledoeleinden gebruikt. Daar hoef je niks mee.

Wat betreft de externe opname, die moet inderdaad uitvoerig en tevoren gemeld worden, in de regel met een nstandaard text (omdat het juridisch moet kloppen allemaal). Vaak volgt er ook nog een korte instructie dat je alleen maar kort antwoord op de vragen mag geven. Na de opname wordt gemeld dat de opname nu gestopt wordt, en kun je eventueel weer verder praten.

Dat stukje juridische blabla moet dus wel gemeld worden en heeft dan ook rechtsgeldigheid.

Zelf mag je natuurlijk al je telefoongesprekken opnemen als je dat leuk vind, maar je mag er niet zomaar zondermeer gebruik van maken, in welke vorm dan ook, zonder toestemming van degene die je hebt opgenomen. Al is het soms in het geval van zeer vervelende bedrijven met bedroevende klantenservice wel eens handig om wat dingen 'zwart op wit' te hebben, en daar zal ook in de praktijk niemand moeilijk over doen. Anders is dat als je bijvoorbeeld de gesprekken tussen je dochter en haar vriendjes zou opnemen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen ik denk dat jij kan blind typen.
Hoeveel karakters p.m als mag vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee, iets van 400 ofzo, maar niet blind hoor, en ook niet met tien vingers ;-)
Opnemen van telefoongesprek is legaal.
Het opnemen van telefoongesprekken klinkt negatief. Men denkt altijd direct aan privacyzaken en dat het opnemen van telefoongesprekken verboden is. Dit laatste is echter een groot misverstand. Het opnemen van telefoongesprekken mag altijd! Waar het namelijk om gaat is waar men de opnames voor wilt gebruiken. Afhankelijk hiervan is men verplicht een melding te doen. De inhoud van deze melding is weer afhankelijk van het doel van de gespreksopname.
Banken, call- en contactcenters en andere bedrijven en instellingen nemen al heel lang telefoongesprekken op. Dit doen zij ondermeer voor trainingsdoeleinden of om achteraf discussies te voorkomen. Als men op straat aan de gemiddelde voorbijganger zou vragen of hij/zij weet dat gesprekken met bijvoorbeeld banken opgenomen worden, zullen de meesten zeggen dat zij zich dit niet bewust zijn. Toch gebeurt dit wel! Diverse instellingen (banken) hebben namelijk op hun website onder het kopje 'Privacy Statement' het volgende vermeldt: 'Telefoongesprekken kunnen met het oog op de training, coaching en beoordeling van medewerkers worden opgenomen. Deze opnamen van telefoongesprekken worden zodanig beveiligd en bewaard dat deze niet toegankelijk zijn voor onbevoegden. De opnamen van telefoongesprekken worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgebreid top +1
Ja dat moet hij, zo niet dan is hij in overtreding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat moet weldegenlijk.. want het gesprek wordt door andere achteraf soms wel beluisterd..

Ook al particulier ben je verplicht om te vertelle dat je het gesprek opneemt mocht je dat doen...