Op welke toeslagen/uitkeringen heb je als tienermoeder recht?

Ik word in juni moeder, zelf ben ik 18 jaar. En ik vroeg me af op welke toeslagen en uitkeringen ik dan recht heb. Ik ga samenwonen met mijn vriend (de vader van het kind). Hij is van plan zijn school verder af te maken en zelf ga ik al langdurige tijd niet naar school vanwege ziekte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Eerst de toeslagen: je hebt recht op kinderbijslag als je kindje eenmaal is geboren. Afhankelijk van het gezamelijke inkomen van jou en je vriend, kun je ook recht hebben op zorgtoeslag, en het kindgebonden budget. Als jullie in een huurhuis wonen, hebben jullie dan misschien ook recht op huurtoeslag. Je kunt een proefberekening doen op de site van de belastingdienst: http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Eventuele uitkeringen hangen ook af van het inkomen van je vriend. Het enige dat daar los van staat, is dat als jij vanwege ziekte niet kunt werken en te verwachten is dat je hier langdurig (langer dan een jaar) last van zult hebben, je mogelijk recht hebt op een Wajong-uitkering. Dit is een arbeidsongeschiktheidsuitkering voor jonggehandicapten, dat zijn mensen die vóór hun 18e al arbeidsongeschikt waren (=niet konden werken vanwege ziekte of handicap) of mensen die tijdens hun school of studie, maar voor hun 30e, arbeidsongeschikt zijn geworden.

Alle andere dingen hangen af van jullie gezamelijke inkomen, en ook van de leeftijd en precieze situatie van je vriend. Tot je 21e moeten je ouders je onderhouden, dus kun je geen volledige Bijstandsuitkering. Wel kun je recht hebben op een lager bedrag als je zelf geen werk kunt vinden of kunt doen, een soort zakgeld. Voor jonge ouders van 18 tot 21 die getrouwd zijn of samenwonen, kan wel recht op bijstand bestaan. De hoogte daarvan hangt af van de leeftijd van je vriend: als hij ook nog geen 21 is, is die uitkering lager.

Het punt is alleen dat je in de Bijstand wel beschikbaar moet zijn voor werk. Als je vriend naar school gaat, is hij dat niet. Je kunt navragen bij je gemeente hoe dit precies zit, maar waarschijnlijk hebben jullie dan geen recht op Bijstand. Mogelijk heb je wél recht op de zgn. "babyuitkering", dat is een Bijstandsuitkering voor het onderhoud van de baby. De regels en de hoogte van zo'n babyuitkering verschillen per gemeente, het beste kun je navraag doen bij de gemeentelijke sociale dienst.

Je vriend heeft misschien recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming in studiekosten, of misschien kan hij een opleiding doen waarbij hij tegelijk leert en werkt, zodat jullie toch een inkomen hebben.

Een tip: kijk op www.tienermoeders.nl en meld je eventueel aan voor het forum. Op de site kun je informatie vinden over ook allerlei regelingen, en op het forum kun je ervaringen uitwisselen met jonge moeders en vaders die in een soortgelijke situatie zitten als jullie nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een rare insteek heb je iedereen heeft het recht van werken. Je hebt de plicht je zelf te onderhouden en niet om je te laten onderhouden door de gemeenschap daar moeten de andere burgers voor betalen. Als je echt niet kunt werken of echt ziek bent heb je recht op een uitkering. Dus als je gaat samen wonen zul je toch geld moeten gaan verdienen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, zeker voor het recht op werken.
Vriend kan gaan werken en daarnaast studeren.
Powergen
12 jaar geleden
Je kon er ook voor kiezen om het veilig te doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar kennelijk wel gezond genoeg om een kind te maken? Van pappen en nathouden is nog nooit iemand zelfstandig geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin van een minimum loon kan je leven ook met z'n drieën. Denk je dat je met een uitkering meer krijgt dan met werken?
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt er zelf voor gekozen om zwanger te worden. Je had ook de pil kunnen slikken en even wachten tot je zelf en je vriend geld genoeg konden verdienen en dan zwanger worden. Moet de maatschappij maar betalen omdat jullie vinden dat je niet genoeg kunt verdienen. Als je niet werkt bouw je ook geen ervaring op en verdien je nooit wat. Ik weet niet wat dat met inlevingsvermogen te maken heeft.
ronron1212
12 jaar geleden
Er zijn zat mensen die overdag werken en 's avonds een studie volgen. dus dat is geen excuus. ik begin geen discussie maar ik moest me toch inleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor zijn mensen genoeg die naast een fulltime baan in de avonduren studeren. Zeg niet dat het niet zwaar is, maar jullie hebben zelf de verantwoording om voor inkomen te zorgen. Een uitkering is een laatste red middel als er geen andere mogelijkheden meer zijn.
Discuseren is overigens helemaal niet verboden hier.
ronron1212
12 jaar geleden
Maar wel iedereen laten betalen omdat jij het anders niet zit zitten. En wie bitch hier. Het is ons geld dat misschien weer naar jou gaat dus mogen we er wat van zweggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt geen kind WIL, hoef je geen kind te krijgen. Er zijn tegenwoordig opties. Als je niet voor die opties gekozen hebt, dan ben je dus oud en wijs genoeg om zelf de consequenties te dragen. Werken, leren en voor het huishouden zorgen en voor een kind is niet haalbaar? Hoezo niet? Hele volksstammen doen het zo. Je kunt het toch verdelen? Je vriend kan werken en leren, jij kunt voor het huishouden en voor het kind zorgen en als je vriend thuis is gaan werken of leren. Een beetje creatief zijn en je komt een heel eind. En misschien willen jullie ouders ook wel een beetje helpen door enkele dagdelen op de kleine te passen? Of heb je liever dat ze je financieel moeten steunen? Want zo gaat dat tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: ze zei toch al dat ze te ziek is om naar school te gaan? Werken is in bijna alle gevallen belastender dan school, dus als ze niet naar school kan, is de kans dat ze ook niet kan werken, heel groot. Ik ben het met je eens dat het verstandiger was geweest om zorg te dragen voor adequate anticonceptie aangezien ze ziek is en geen inkomen heeft, maar aangezien gedane zaken geen keer nemen, is het weinig zinvol om haar dat nog eens voor te gaan houden. Ik hoop dat inderdaad haar vriend voor inkomen kan zorgen door een duale opleiding te kiezen of op een andere manier werk en opleiding te combineren, maar ik hoop ook dat hij uiteindelijk zijn opleiding af zal kunnen maken, want ook dát is verantwoordelijk als je een zieke vriendin en een baby hebt. Daarnaast is het inderdaad zo dat het moeilijk is om op 19-jarige leeftijd een volwaardig inkomen te genereren, zelfs bij een fulltime baan. Het minimumjeugdloon voor 19-jarigen is grofweg 50% van het minimumloon dat geldt voor 23 jaar en ouder, dus veel is dat niet. Ze zullen dus inderdaad recht hebben op allerlei toeslagen zoals die gelden voor iedereen in Nederland die een wat lager inkomen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor Krystal! Jemig, mensen moeten niet zo snel conclusies trekken! Ze weten niet wat er allemaal speelt. En daar komt bij; Als ze straks zelf wat hebben en een uitkering nodig hebben dan hoor je ze echt niet over dat ze dat zo zielig vinden voor de mensen die dat allemaal moeten betalen.
En over het zwanger raken: Ze gebruikte anticonceptie, als het dan toch per ongeluk gebeurd kun je er toch niets aan doen? Abortus misschien, maar misschien was ze wel in een te laat stadium dat het niet meer kon? Ik noem maar een mogelijke reden. Niet zo snel conclusies trekken mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yvenonne: ze is pas 3 maanden zwanger, kind wordt in juni geboren schrijft ze zelf. Nog 'n half jaar de tijd om de zaken goed te regelen. 1+1+3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed te regelen? Wat bedoel je daarmee? Abortus?
Want ik zei; Dat is een MOGELIJKE reden. Er kunnen zoveel dingen zijn. Misschien is ze wel tegen abortus. Sommigen zien dat als moord.
ronron1212
12 jaar geleden
Yvenonne de meeste mensen krijgen een uitkering die ww heet en die krijgen ze omdat ze daar voor gewerkt hebben en buiten hun schuld werkloos worden. Ze hebben er eerst wel voor gewerkt. Is hier nog geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze heeft het toch ook niet specifiek over ww? Ze vraagt welke uitkeringen en/of toeslagen ze recht op heeft. Dat kan dus ook wat anders zijn dan WW.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee ze heeft er ook nog niets voor gedaan en de normaal werkende burger kan dus wel betalen he.
ronron1212
12 jaar geleden
Yvenonne de burger betaald belasting om die toeslagen en de bijstand te betalen bezef je dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja tuurlijk weet ik dat, maar die uitkeringen zijn er niet voor niets! Ze zijn er voor mensen die dat nodig hebben. Als je het niet kunt door ziekte dan gaat het dus gewoon niet. En als je al van jongs af aan ziek bent dan heb je dus ook geen kans gehad om te kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist voor mensen die het nodig hebben, maar ze zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun inkomen. En ik wil mijn school afmaken, ook al krijgen we een baby is geen goede reden.
Het gaat vooral om de veronderstelling dat als het voor jezelf even niet zo simpel is om te werken, dat men dan maar terug valt op een uitkering, zonder eerst eens na te denken , hoe lossen we dit zelf op.
Ook al is het een ' ongelukje' dat maakt je niet minder verantwoordelijk voor een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik wel een goede reden. De vader wil de school afmaken, daardoor kan hij later een goede baan krijgen en kan hij zn kind een goede toekomst geven. En zijn gezin onderhouden. Avondstudie was niet mogelijk zo te lezen. Het lijkt me juist niet goed als hij nu stopt met zn studie en gaat werken. Later kun je geen studiefinanciering meer krijgen en kun je geen studie meer betalen als je een 'slecht'betaalde baan hebt. En als je geen studie hebt kom je echt niet ver met banen. Dan heb je bijv. een baan met minimumloon en heb je later weer nog meer uitkeringen nodig voor het kind en toeslagen voor de huur omdat je het anders niet kunt betalen. En weet ik veel wat nog meer.
En daarbij gaat het hierbij ook om een uitkering/toeslagen voor de moeder. En die kan niet studeren en werken door ziekte. Maargoed, even voor de info; Dit was mijn laatste reactie hierop. Ik wilde alleen mijn mening laten weten en dat is wel gelukt denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: ze is 18 en ziek, nogal logisch dat ze geen uitkeringsrechten op heeft kunnen bouwen. Moeten alle Wajongers zich dan ook schamen, omdat ze nog nooit iets terug hebben gedaan voor de maatschappij? VS vraagt op welke toeslagen en uitkeringen ze recht heeft. Niet hoe ze aan een uitkering kan komen waar ze géén recht op heeft. Of zij al dan niet gemakkelijk denkt over het aanvragen van een uitkering en het doen van een beroep op een vangnet, weten wij niet, omdat ze dat niet vertelt. Het is gewoon een informatievraag volgens mij, niets meer en niets minder. Inderdaad hebben ze waarschijnlijk geen recht op bijstand, omdat vriendlief naar school gaat, en omdat tot je 21e je ouders sowieso onderhoudsplichtig zijn. Maar zoals ik ook uitleg in mijn antwoord, zijn er andere dingen waar ze wél recht op hebben. En Stippel: abortus is een keuze, geen verplichting voor een ieder die op een onhandig tijdstip zwanger wordt. Gelukkig niet. Inderdaad moeten ze wel de verantwoording nemen voor hun kind te zorgen, en ik ga er vanuit dat ze dat ook doen. Maar voor wie een laag inkomen heeft, zijn er bepaalde regelingen en tegemoetkomingen, waar je gebruik van mag maken ongeacht of je zwangerschap nu gepland was of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12: daar zijn we het helemaal over eens. Natuurlijk zou niemand zich gedwongen moeten voelen om abortus te laten plegen (dat heb ik in mijn tijd ook niet gedaan!). Maar het gaat me inderdaad om die eigen verantwoordelijkheid, en de reacties van Krystall komen nu nogal onverantwoordelijk over. Ik zou mezelf trouwens ook in de verdediging gedwongen voelen als mensen zo op mijn vraag zouden reageren. Laat dat dan een les voor Krystall zijn: er zijn een heleboel mensen die er zo tegenaan kijken als je in aanmerking denkt te komen voor een uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JEZUS!!! wat een discussie!! nou gefeliciteerd met je zwangerschap hoor meid!! het was vast niet de bedoeling neem ik aan.bel met een maatschappelijk werkster of de huisarts .zij kunnen je in de goede richting wijzen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd gefeliciteerd met de zwangerschap!
Trek je vooral niets aan van al het commentaar hier. Die mensen weten niets van jou situatie af, die hebben makkelijk praten!
Ik kan je verder niets zinnigs vertellen, alleen je heel veel geluk wensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: precies, ik zou ook in de verdediging schieten bij dergelijke reacties. Punt is dat er gewoon een feitelijke vraag wordt gesteld over de wet- en regelgeving op dit punt, en dat bepaalde mensen daaruit af denken te kunnen leiden hoe verantwoordelijk of zelfs gemakzuchtig iemand is. En dan bedoel ik niet jou, want jij hebt ook gewoon de vraag beantwoord. Maar Ron gaat er bij voorbaat al vanuit dat Krystall zomaar verwacht dat anderen haar problemen gaan oplossen, terwijl zij dat nergens zegt of vraagt. Ze vraagt zich gewoon af of ze in aanmerking komt voor bepaalde toeslagen, precies de vraag die ik bijvoorbeeld ook stelde toen ik op mezelf ging en van een minimuminkomen m'n huur moest betalen. En er komen inderdaad altijd wel een paar van dergelijke reacties wanneer het gaat over uitkeringen en toeslagen. Ik vind absoluut dat iedereen die dat kán, gewoon moet werken, maar ook dat mensen die dat níet kunnen, hun uitkering mogen ontvangen zonder dat ze het idee krijgen dat ze zich daarvoor zouden moeten schamen of ze behandeld worden als luie profiteurs. Daarom word ik er altijd een beetje moe van als er direct dergelijke reacties komen op een informatievraag, enkel en alleen de beschrijving het woord 'uitkering' bevat. Als je zo ongelukkig bent met je eigen werk dat je al jaloers wordt op de toeslagen die een zieke tienermoeder krijgt die ongewenst zwanger is geworden terwijl ze de pil slikte, moet je gewoon ander werk zoeken, en niet klagen over de belasting die je betaalt.
Stel je er niet te veel van voor, je hebt vooral de plicht om te zorgen dat je zo snel mogelijk weer volledig mee kunt doen. Dus 3 maanden zwangerschapsverlof en daarna weer flink aan de bak voor je eigen toekomst en die van je kindje.

Kijk eens op onderstaande website.

Vanaf je 18e heb je, als je niet kunt werken, mogelijk recht op een gedeeltelijke uitkering, als je ouders je niet kunnen onderhouden. Je hebt pas als je 21 bent, recht op een eigen uitkering als het echt niet anders kan.

Je zult een startkwalificatie in het onderwijs moeten halen zodat je zo snel mogelijk toch aan het werk kunt. Als je langdurig ziek bent, heb je mogelijk nog recht op een WAJONG maar ook die regeling wordt enorm versoberd. Verder heb je voor je kindje natuurlijk recht op kinderbijslag.

Je hebt nog een half jaar de tijd om alles netjes op orde te krijgen, dit is dus een mooi moment om daar een start mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij kinderbijslag houdt dat RECHT, wat mij betreft wel op!