Op welke toeslagen/uitkeringen heb je als tienermoeder recht?

Ik word in juni moeder, zelf ben ik 18 jaar. En ik vroeg me af op welke toeslagen en uitkeringen ik dan recht heb. Ik ga samenwonen met mijn vriend (de vader van het kind). Hij is van plan zijn school verder af te maken en zelf ga ik al langdurige tijd niet naar school vanwege ziekte.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eerst de toeslagen: je hebt recht op kinderbijslag als je kindje eenmaal is geboren. Afhankelijk van het gezamelijke inkomen van jou en je vriend, kun je ook recht hebben op zorgtoeslag, en het kindgebonden budget. Als jullie in een huurhuis wonen, hebben jullie dan misschien ook recht op huurtoeslag. Je kunt een proefberekening doen op de site van de belastingdienst: http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/ Eventuele uitkeringen hangen ook af van het inkomen van je vriend. Het enige dat daar los van staat, is dat als jij vanwege ziekte niet kunt werken en te verwachten is dat je hier langdurig (langer dan een jaar) last van zult hebben, je mogelijk recht hebt op een Wajong-uitkering. Dit is een arbeidsongeschiktheidsuitkering voor jonggehandicapten, dat zijn mensen die vóór hun 18e al arbeidsongeschikt waren (=niet konden werken vanwege ziekte of handicap) of mensen die tijdens hun school of studie, maar voor hun 30e, arbeidsongeschikt zijn geworden. Alle andere dingen hangen af van jullie gezamelijke inkomen, en ook van de leeftijd en precieze situatie van je vriend. Tot je 21e moeten je ouders je onderhouden, dus kun je geen volledige Bijstandsuitkering. Wel kun je recht hebben op een lager bedrag als je zelf geen werk kunt vinden of kunt doen, een soort zakgeld. Voor jonge ouders van 18 tot 21 die getrouwd zijn of samenwonen, kan wel recht op bijstand bestaan. De hoogte daarvan hangt af van de leeftijd van je vriend: als hij ook nog geen 21 is, is die uitkering lager. Het punt is alleen dat je in de Bijstand wel beschikbaar moet zijn voor werk. Als je vriend naar school gaat, is hij dat niet. Je kunt navragen bij je gemeente hoe dit precies zit, maar waarschijnlijk hebben jullie dan geen recht op Bijstand. Mogelijk heb je wél recht op de zgn. "babyuitkering", dat is een Bijstandsuitkering voor het onderhoud van de baby. De regels en de hoogte van zo'n babyuitkering verschillen per gemeente, het beste kun je navraag doen bij de gemeentelijke sociale dienst. Je vriend heeft misschien recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming in studiekosten, of misschien kan hij een opleiding doen waarbij hij tegelijk leert en werkt, zodat jullie toch een inkomen hebben. Een tip: kijk op www.tienermoeders.nl en meld je eventueel aan voor het forum. Op de site kun je informatie vinden over ook allerlei regelingen, en op het forum kun je ervaringen uitwisselen met jonge moeders en vaders die in een soortgelijke situatie zitten als jullie nu.

Een rare insteek heb je iedereen heeft het recht van werken. Je hebt de plicht je zelf te onderhouden en niet om je te laten onderhouden door de gemeenschap daar moeten de andere burgers voor betalen. Als je echt niet kunt werken of echt ziek bent heb je recht op een uitkering. Dus als je gaat samen wonen zul je toch geld moeten gaan verdienen.

Stel je er niet te veel van voor, je hebt vooral de plicht om te zorgen dat je zo snel mogelijk weer volledig mee kunt doen. Dus 3 maanden zwangerschapsverlof en daarna weer flink aan de bak voor je eigen toekomst en die van je kindje. Kijk eens op onderstaande website. Vanaf je 18e heb je, als je niet kunt werken, mogelijk recht op een gedeeltelijke uitkering, als je ouders je niet kunnen onderhouden. Je hebt pas als je 21 bent, recht op een eigen uitkering als het echt niet anders kan. Je zult een startkwalificatie in het onderwijs moeten halen zodat je zo snel mogelijk toch aan het werk kunt. Als je langdurig ziek bent, heb je mogelijk nog recht op een WAJONG maar ook die regeling wordt enorm versoberd. Verder heb je voor je kindje natuurlijk recht op kinderbijslag. Je hebt nog een half jaar de tijd om alles netjes op orde te krijgen, dit is dus een mooi moment om daar een start mee te maken.

Bronnen:
http://www.tienermoeders.nl/informatie_voo...

Bij kinderbijslag houdt dat RECHT, wat mij betreft wel op!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100