Wat is mijn goud waard bij de opkoper?

De goudprijs is naar recordhoogte gestegen. Wat is een redelijke prijs als ik mijn gouden sieraden binnenkort naar een opkoper breng?

Toegevoegd na 15 minuten:
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. De actuele wereldgoudprijs is me bekend, maar of dat een goede richtlijn is voor de opkoopprijs betwijfel ik.
Antwoorden van mensen die hun goud onlangs hebben verkocht, worden zeer op prijs gesteld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoeveel kt het is. 18kt oud goud krijg je rond de 22 euro per gram voor. 14 kt rond de 17 euro. Bij de 1 iets meer en bij de anders iets minder. Dit is een gemiddelde prijs. Even zoeken dus naar wie het meest geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Wereldgoudprijs is ongeveer 1650 euro per 31 gram. Het zal inmiddels misschien weer een half euro gestegen zijn.

Sieraden worden gewoon gewogen, of ze mooi zijn of lelijk, alleen het gewicht telt en het karaat natuurlijk. Je zult niet de volle prijs krijgen, een opkoper wil ook wat verdienen, maar dan heb je een richtlijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout. De notering van omstreeks 1.600 (TT 502) is de prijs per ounce en in $, niet in €.
$ is veel goedkoper dan € .
Bovendien is die voor 24 karaat goud en sieraden zijn heel vaak 14 of 18 karaat.
Ivana
12 jaar geleden
Hajete, je hebt gelijk, in dollars.
Maar ik schrijf ook dat het karaat belangrijk is, dus dat had ik vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, desondanks geef je geen goed antwoord op de vraag
Ivana
12 jaar geleden
Inderdaad, antwoorden kunnen altijd beter. ;)
Goud is rond de 36000 euro de kilo waard. Maar dat is puur goud. Het gehalte goud wordt in karaten weer gegeven Puur goud is 24 karaats.

Ter illustratie: een ring van 18 karaats goud bestaat voor driekwart (18/24e) uit goud. Voor het overige deel meestal uit zilver of koper. Door die bijgevoegde metalen verkrijgt goud ook zijn verschillende kleurschakeringen. Roodgoud bijvoorbeeld ontstaat door bijmenging van koper en witgoud door toevoeging van zilver, zink etcetera.

Die ring bestaat dus voor 18/24e uit puur goud. Je kan daarmee (+ het gewicht van het sierraad) uitrekenenwat de goud-waarde is. Uiterarad krijg je minder, want het goud moet gezuiverd worden ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de prijs voor sloopgoud is ongeveer €25per gram.