Mag een telefoonprovider tussentijds het tarief aanpassen (verhogen)?

Ik heb een sim-only abonnement afgesloten met een contractduur van 2 jaar. Ongeveer een jaar daarvan is nu voorbij. Nu krijg ik bericht van de provider dat het bedrag wordt verhoogd als correctie op de prijs-index. Mag dat zomaar? Ik heb toch een contract afgesloten voor een afgesproken tijd, voor een afgesproken bedrag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter aanvulling nog: In het contract staat nergens vermeld dat het bedrag tijdens de looptijd gewijzigd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits het er nergens bijstaat in het contract dan is het zeker niet toegestaan.

Het beste antwoord

Het hangt af van wat jij afgesproken hebt met de telefoonaanbieder. In het contract, of de bijbehorende algemene voorwaarden, zal er ongetwijfeld iets staan over tariefverhogingen.

De wet stelt dat het binnen drie maanden na ingaan van de overeenkomst de tarieven aanpassen onredelijk bezwarend is, maar ik neem aan dat die drie maanden al voorbij zijn. Dan ben je dus afhankelijk van wat er in het contract staat. Er zijn dan een tweetal opties:
a) Als er niets over prijsverhogingen in staat dan mag dit ook niet aan jou doorberekend worden. In dat geval kan je even schriftelijk laten weten dat ze het oude tarief moeten hanteren.
b) Als er wel iets instaat over tariefverhogingen dan moet je eens goed nagaan of deze verhoging daarbinnen past. Dus als ze zeggen dat zij de prijzen met de inflatie mogen corrigeren, dan moet dat ook gedaan zijn.

Let op dat optie b niet ongelimiteerd is. Dus als er staat "eenmaal per jaar mogen wij de prijzen verhogen" dan kan ik me heel goed voorstellen dat dit onredelijk bezwarend is. Als een bepaling in algemene voorwaarden onredelijk bezwarend is dan hoef jij je er als wederpartij niet aan te houden. Een uitzondering is als zij een ontsnappingsmogelijkheid aanbieden, zoals "eenmaal per jaar verhogen wij de prijzen, als dit nadelig is voor de klant dan kan hij of zij het contract kosteloos opzeggen." Bepalingen als "eenmaal per jaar verhogen wij de prijs met maximaal 5 euro per maand" zijn wel weer redelijk, omdat je precies weet waar je aan toe bent.

Toegevoegd na 7 uur:
Bij telecomdiensten is de wet zelfs strenger. Daar moet je bij een prijswijziging ten nadele van de consument altijd de mogelijkheid krijgen om op te zeggen. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een antwoord waar je iets mee kunt. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Nee je hebt toch gewoon een contract?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja.. dat hangt er van af wat er in het 'contract' staat, als er bijvoorbeeld bijstaat: wij behouden alle recht om de tarieven ten alle tijden tijdens het contractduur te verhogen, dan kunnen ze dat zeker zomaar doen. mits zoiets dergelijks niet in het contract staat dan zou ik zeker even contact met hun opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De rechter mag algemene voorwaarden buiten toepassing verklaren als ze onredelijk bezwarend zijn voor een consument. Als je een contract hebt waarbij de aanbieder zegt dat hij of zij de prijzen zomaar kan verhogen zonder daar duidelijke grenzen aan te stellen (bijv. maximaal de inflatie) of zonder de consument de optie te geven om de overeenkomst tussentijds op te zeggen, dan kan ik me heel goed voorstellen dat dit onredelijk bezwarend is. Let erop dat algemene voorwaarden 'vooraf' getoetst worden. Dus als er een onredelijk bezwarende voorwaarde over prijsverhogingen is dan maakt het niet uit of de daadwerkelijke prijsverhoging klein en redelijk lijkt, je hoeft er dan niet mee akkoord te gaan.
nee, je hebt een contract afgesloten met je provider waarin een bepaald maandelijks tarief is besproken. de provider en jij zijn hier allebei mee akkoord gegaan, dit kan niet zomaar aangepast worden.