Als je in een land bent waar een andere valuta dan de euro is, hoe betaal je daar dan? (Zie uitleg)

Kun je daar gewoon pinnen in winkels, of moet je bij geldautomaten contant geld van de heersende valuta pinnen? En hoe wordt dat dan verrekend met jouw bankrekening waar alleen euro's op staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n vraag doet me dan toch wel realiseren dat ik al iets langer meega;-) Voor de invoering van de Euro was het gebruikelijk dat als je op vakantie ging, vooraf nog naar de bank ging om Nederlands geld om te wisselen in de valuta van het land waar je heen ging. (Duitse Marken, Franse of Belgische Franken). Alhoewel je met je europas ook al een eind kwam. Nog steeds staat me die ene keer bij dat ik in Frankrijk met mijn europas kon pinnen bij een supermarkt zonder mijn pincode in te hoeven typen. Heel apart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest glimlachen om je reactie :D Bestaan Europassen nu nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nu moet ik weer glimlachen. Iedereen boven de dertig zal om jouw vraag moeten glimlachen Diamera :-) Eigenlijk was het "vroeger" veel spannender om naar het buitenland op vakantie te gaan. Geld wisselen, de hele tijd omrekenen, openingstijden van de banken daar in de gaten houden, stapels papiergeld in de portemonnee etc.
Ook pinnen is iets van de laatste tijd. Zeker pinnen in winkels.
Vraag je ouders maar eens! Ze hebben vast ook prachtige verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik heb er nooit zo over nagedacht, ik pin sinds ik überhaupt zelf dingen betaal en sta er niet eens bij stil. Grappig dat mensen zich de eerste keer pinnen nog kunnen herinneren, omdat het ook ooit anders is geweest! xD Nou ja blij dat het in ieder geval ook in het buitenland zo werkt, bedankt voor jullie reacties haha.

Het beste antwoord

Als je een bankpas hebt met een Maestro logo, kan je bij geldautomaten gewoon geld opnemen. Je kan zelfs vaak ook pinnen in winkels. Gewoon een keer uitproberen.
Deze vreemde valuta wordt tegen de geldende wisselkoers van je bankrekening afgeschreven.
Dus als je $100 hebt gepind en de koers is 0,70 dan wordt er dus €70 van je rekening afgeboekt.
Wel even rekening mee houden dat je bank extra toeslagen kan rekenen (even nakijken in je voorwaarden).
Utrecht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er staat Maestro op geloof ik, dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Het verrekennen gaat heel simpel op de bank bepalen ze de valutadatum en rekenen de valuta om naar euro's en dat wordt dan afgeschreven van je rekening. Als er pin automaten zijn in de winkels dan wordt er de daar geldende valuta van je rekening gehaald. Als ze geen euro's accepteren dan zul je bij een bank automaat geld moeten pinnen dan is dan in de valuta van dat land. De omrekening en manier waarop het van je bankrekening gaat staat boven dus al vermeld.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, top!