Ben ik verplicht om een incasso te betalen?

Heb een incasso, maar wil m niet betalen omdat er mondeling afspraak niet na word gekomen, wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

In ieder geval zo snel mogelijk contact opnemen met het incassobureau om harde afspraken te maken. En uiteraard met het bedrijf in kwestie dat geld van je wil ; dat zullen ze niet zonder reden willen - vermoedelijk is er sprake van de levering van goederen en/of diensten. Betalen zul je uiteindelijk vermoedelijk toch moeten, maar als er geschillen zijn, dienen die wel eerst te worden opgelost.

Niet werkloos zitten afwachten dus, maar het heft in handen nemen en kijken hoe je dit naar tevredenheid kunt oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet mogelijk om t af tekopen? Is er wettelijk daar niets over afgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je dus overleggen met de schuldeiser en/of de deurwaarder.
Tegen een incasso kun je altijd in beroep gaan. In de brief van het incassobureau staat wel waar en hoe dit moet.

Je kunt in een brief de situatie uitleggen. Vaak krijg je dan nog even uitstel van betaling.

Mijn ervaring is dat je meestal toch aan het kortste eind trekt. Ze zullen je sommeren te betalen, doe je dit niet dan komen er kosten overheen en uiteindelijk kan het zelfs bij de rechter terecht komen. Dit is een dure zaak, en voor particulieren vaak een groot risico op hele hoge kosten. Een incassobureau ligt daar niet wakker van, jij wel. Tenzij je harde bewijzen in handen hebt zou ik het gewoon betalen (hoe oneerlijk ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een afspraak moet je altijd zwart op wit hebben, een mondelinge geldt ook wel maar je hebt geen bewijs.

Je zal deze incasso dus gewoon moeten betalen, dat bedrijf heeft bewijzen tegen jou, en jij helaas niet. Je kan hem het beste nu meteen betalen voordat de kosten nog hoger oplopen en een deurwaarder je spullen meeneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een incassobureau is een (gewoon) bedrijf dat wordt ingehuurd door een bedrijf dat een vordering op jou meent te hebben. Zij doen het soms lastige invorderingswerk. Het incassobureau staat niet sterker in die vordering dan het bedrijf zelf. Als jij blijft weigeren te betalen kan men uiteindelijk niets anders doen dan naar de rechter gaan. Vanwege de dreigende taal die men vaak gebruikt komt het zelden zover, maar die rechter is doorgaans de kantonrechter waar je zonder veel kosten (zonder advocaat) je verhaal kunt doen.

Iets anders wordt het als er een deurwaarder komt. Die kan wel meteen beslag leggen.

Vrijwel alle bedrijven hanteren leveringsvoorwaarden waarin staat dat eventuele invorderingskosten voor rekening van de klant komen. Door een incassobureau in te schakelen maakt men al invorderingskosten die men aan jou kan doorberekenen (vaak maar gedeeltelijk). Als het bedrijf daarnaast naar de rechter moet zal het weer extra kosten maken waardoor de kosten voor jou ook hoger kunnen oplopen. Kunnen oplopen, want het kan best dat het gelijk aan jouw kant is en het bedrijf aan het kortste eind trekt. Incassobureau's nemen het niet erg nauw met het controleren van de bewijslast; zij nemen hun opdrachten nogal gemakkelijk aan. Als een bedrijf twijfelt over de haalbaarheid zal men niet naar de rechter stappen. Verloren procedures kosten geld en imago en leveren dus niets op.

Als je meent dat je in je recht staat en je dat voldoende duidelijk kunt maken, en bovendien dat het bedrijf niet reageert op jouw argumenten, dan kun je het best voor laten komen. Schrijf dan een brief aan het bedrijf dat je vaststelt dat ze onwillig zijn op jouw argumenten in te gaan, dat er aldus een onoplosbaar geschil is ontstaan dat alleen voor de rechter opgelost kan worden. Schrijf erbij dat je niet wenst dat er meer kosten gemaakt worden via het incassobureau en mocht het bedrijf dat wel doen dat je je niet gehouden voelt die te betalen. Je ontneemt hiermee het bedrijf de mogelijkheid de druk verder op te voeren door het incassobureau verder aan te sporen meer en zwaardere dreigbrieven te schrijven; men zal naar de rechter moeten.

Een ander aspect is dat je niet KUNT betalen. In dat geval moet je dat probleem zo snel mogelijk aankaarten. Men zal met een betalingsregeling moeten komen. Bedrijven zijn vaak onwillig om hiermee akkoord te gaan maar als jij je coöperatief opstelt (zoveel mogelijk schriftelijk!), dan zal het bedrijf wel moeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent goed!
Als het afgeschreven is kan je het bedrag via je bank laten storneren en anders betaal je niet en informeer je de onderneming over het niet volgen van afspraken. Uiteraard moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden ... en wel op schrift!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij incasso geeft u toestemming bijvoorbeeld een bedrijf om eenmalig of periodiek een bepaald geldbedrag van uw rekening af te schrijven.

De (mondeling) gemaakte afspraken zijn geldig, en als men de prestatie niet wil leveren, is betaling ook niet nodig.

Ik zou gewoon het bedrijf bellen, hen wijzen op de gemaakte afspreken, en hen in de gelegenheid stellen deze alsnog na te komen.