Als ECB alle schulden van alle eurolanden op zou kopen waar gaat het geld dan heen van oorspronkelijke eigenaars?

Tegen over schulden staan schuldeisers. Als alle landen geen schulden meer zouden hebben hebben de beleggers toch ook een probleem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

ja, daarom willen de banken ook niet dat die schulden afgelost worden, maar ge-her-financierd (bij voorkeur tegen hogere rente, want dat betekend nog meer inkomsten en dus hogere bonussen voor de banken)
'Oorspronkelijke eigenaars' bestaan niet: verreweg het grootste deel van dat 'geld' bestaat alleen in de virtuele wereld van de aandelen. Dat is ook de reden dat iedereen zo zenuwachtig is als die piramide dreigt in te storten: dan blijkt 80-90% van het geld domweg niet te bestaan!

Toegevoegd na 1 minuut:
met niet bestaan bedoel ik dan niet eens dat het niet in de vorm van bankbiljetten of munten bestaat, maar de waarde bestaat alleen in de virtuele waarde van aandelen en obligaties, die slechts waard zijn wat 'de gek (de belegger) er voor geeft'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent gewoon dat niet de individuele landen de schulden op hun naam hebben, maar de ECB. De oorspronkelijke uitlenende partij krijgt dan het geleende geld direct van de ECB terug.

Dit ontlast de individuele eurolanden van rente verplichtingen (ECB heeft een rente tarief van nagenoeg 0 op dit moment) en hierdoor komt de kredietwaardigehid van de eurolanden iets omhoog. Ook zal de ECB minder snel geneigd zijn deze leningen als drukmiddel te gebruiken tegen de lenende eurolanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schulden overnemen betekend dat de ecb de schuldeiser hun geld geeft en zelf de schulden als eigendom heeft. dat betekent dat de landen die dan de schulden hebben bij de ecb. dat maakt het dan makelijker voor de landen om de schulden af te lossen.
ronron1212