Par abuis heeft het GAK de maandelijkse bijdrage vanaf 2008 niet geincasseerd. Nu willen ze dit met terugwerkende kracht alsnog doen. Mag dit?

Mijn ouders (80+ers) wonen in een aanleunflat en krijgen zorg via het WMO, vanuit het GAK. Nu blijken de maandelijkse bijdragen hiervoor vanaf 2008 niet afgeschreven te zijn. Andere bijdragen wel, maar voor die buitengewone zorg niet. Nu hebben ze een brief ontvangen waarin wordt gezegd dat dit bedrag van bijna € 1300,00 nu alsnog betaald zal moeten worden. Mogen zij tot 4 jaren terug dit alsnog incasseren? Dit is toch niet billijk? Wat is wettelijk gezien nu het recht van mijn ouders? Bedankt voor jullie reacties alvast.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben de zorg toch ontvangen die ze nodig hebben? Logisch dat daar voor betaald moet worden. Wat is daar niet billijk aan?

Het beste antwoord

De verjaringstermijn is niet van toepassing, deze is 20 jaar of 5 jaar, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, natuurlijk mag dat. Het is een fout dat het niet is betaald. Dus dat geld hebben ze recht op. Als jij geld van hun tegoed hebt, wil je toch ook hebben waar je recht op hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je teveel hebt ontvangen dan moet je dat terug betalen. Hoe vervelend dat ook klinkt. Je kan wel bezwaar aantekenen tegen het genomen besluit. Zou ik zoiezo doen. Als het goed is heb je informatie ontvangen over hoe je dat moet doen. Heb je nog geen goed verweer dan is vaak binnen de bezwaar termijn alleen een aangetekende brief met dat je formeel bezwaar maakt en dat je verweer binnen 2 weken volgt voldoende. Vraag advies bij de rechtswinkel of je rechtsbijstand hoe je verweer het beste kunt opbouwen. Mocht je bezwaar ongegrond verklaard worden vraag dan om een redelijke betalingstermijn in termijnen. Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag, spreek een goede (renteloze) betaalregeling af, ze kunnen niet verwachten dat jouw ouders dat bedrag in 1 keer betalen, controleer het CAK wel altijd, ze maken er soms een rommeltje van.