waarom zijn niet alle euro's het zelfde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
omdat je ze anders niet uit elkaar kunt houden

Antwoorden (3)

Alle euro's in Nederland zijn hetzelfde, alle euro's in Belgie zijn hetzelfde, alle euro's in spanje etc etc.
Alleen niet ieder land heeft dezelfde koning(in), president(e), vlag of koninklijk huis......die op de euro is afgebeeld.
Ook kun je op een euro uit Duitsland geen Nederland zetten en andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn evenveel waard, ze worden alleen geslagen in andere landen. Je kunt er natuurlijk wel overal mee betalen, waar ze euro's gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de invoering van de Euro is afgesproken dat één kant van de euro er hetzelfde (= Europees) uit moet zien maar dat de landen op de andere zijde een eigen symbool mogen zetten. In Nederland staat op alle euromunten (ongeachte de waarde) het hoofd van de koningin op. Er zijn ook landen die voor elke waarde weer een ander symbool gebruiken. Dus op het 1 euro muntstuk staat dan een ander symbool dan op het 2 euro muntstuk.
De reden dat ze dit zo bedacht hebben bij de invoering van de euro is waarschijnlijk omdat ieder land het toch ook leuk vind dat er op hun euromunten ook iets herkenbaars van hun eigen land staat.
Op onderstaande link kun je alle regels betreffende het uiterlijk van de euromunt vinden.