Iemand wilt een shirt op de markt brengen met mijn ontwerp erop. Hoeveel % aandeel moet ik vragen?

Iemand wilt een webshop beginnen met shirts waarop mijn ontwerp staat. Het gebruikelijkst is dat ik een aantal % krijg van elk gekocht shirt. Mijn vraag is: Hoeveel % is redelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

dat bepaal je zelf natuurlijk.
Verwacht je dat er maar 1 shirt verkocht wordt, minstens de helft van de winst.
Als er vele duizenden verkocht gaan worden zijn een paar centen misschien al genoeg.
Maak een schatting, bereken van daaruit je winst, en bepaal of je dat genoeg vindt (en of je dat tegenover de shophouder redelijk vindt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tien procent
12 jaar geleden
Hoe uniek is jouw ontwerp? Hoe belangrijk is het dat de verkoper jouw ontwerp gebruikt, of kan hij zo een ander vergelijkbaar ontwerp kiezen? Als jouw ontwerp om wat voor reden dan ook erg belangrijk is voor de verkoper kun je natuurlijk meer vragen. Zijn er voor jou tien anderen, dan heb je natuurlijk weinig mogelijkheden.

Bedenk dat de verkoper/producent de kosten maakt en het risico neemt. Hij doet een investering in t-shirts, laat die bedrukken en probeert die vervolgens te verkopen. De verkoper moet daarvoor "de boer op" en doet daarmee waarschijnlijk een grotere tijdsinvestering dan de ontwerper. Daarbij neemt hij het financiële risico.

Bedenk ook dat het voor jou heel lastig is om vast te stellen hoeveel hij er werkelijk verkoopt, laat staan hoeveel hij ermee verdient, want dan moet je ook allerlei vage kosten in rekening brengen. Het afspreken van een percentage is daarom meestal onwerkbaar. Je kunt beter een bedrag ineens afspreken voor een bepaalde oplage. Mochten er kansen zijn dat het ontwerp herdrukt wordt, of herhaald op een ander kledingstuk, dan kun je daar ook afspraken over maken. Als het een mega succes wordt, zul je toch wel een leuk ontwerp hebben gemaakt en zou jouw aandeel (behoorlijk) opgewaardeerd moeten worden. Uiteindelijk is alle waar naar zijn geld.