Als er iemand van een incasso bureau aan de deur komt met het bezoek binnen 2 dagen te betalen. Is dit dan echt de laatste kans ?

Gister kwam er iemand van het incasso bureau een brief afgeven. Daar stond in dat ik binnen 2 dagen moest betalen. Nu is het probleem dat dit dus vandaag of morgen is. Ik krijg morgen mijn geld. Maar dat staat er meestal pas om 6 uur op. En dan is het incasso bureau al dicht. Zouden hun het accepteren als ik hun bel met het verzoek 1 dag later het volledige bedrag kom betalen bij hun ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Een incassobureau stelt in principe weinig voor. Iedereen kan een incassobureau beginnen. Het enige wat ze mogen doen is een brief sturen en bellen (of langskomen) om te vragen of je nou eens die rekening wil betalen.

Als je ze verteld dat je pas eind deze week of deze maand kan betalen dan accepteren ze dat in 99 van 100 gevallen.

Je kan ook voorstellen om het in 2 termijnen te betalen.

Laat je niet intimideren door een incassobureau.

Daarnaast kunnen ze alleen beslag leggen via een rechter. De schuldeiser moet dan naar de rechter om een vonnis te vragen. Als de rechter de vordering heeft toegewezen, kan de schuldeiser met het vonnis naar een deurwaarder gaan die de beslaglegging verder afhandelt.

O.a. de belastingdienst en de sociale dienst hebben geen vonnis nodig om beslag te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het is wel de laatste kans, anders komt er iemand langs om wat waardevolle spullen weg te halen. Bellen lijkt me zeker een goed idee, anders zou ik er voor zorgen dat je het geld cash klaar hebt liggen voor als er iemand langs komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je nog wel de kans krijgt maar vaak wordt er toch een bedrag bij op gedaan omdat ze langs moeten komen... Bellen lijkt me de beste oplossing en hou het anders cash paraat, ze hebben liever die 90 euro in biljetten dan in een senseo o.i.d. die ze dan nog moeten verkopen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen niet zomaar goederen meenemen van iemand, eerst zal er nog een procedure bij de rechtbank opgestart moeten worden en een beslaglegging te hebben plaatsgevonden door een gerechtsdeurwaarder. Vaak worden er na zo'[n brief extra kosten in rekening gebracht .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor theodbn
ik denk van wel .u had al veel eerder een regeling kunnen treffen. u kunt even bellen en de situatie uitleggen misschien zijn ze het ermee eens. ik zou zeker even bellen hoor om verdere kosten te voorkomen.u ook een beter jaar gewenst!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je (in mijn ogen) sarcastische laatste zin.
ja, dat zullen ze zeer waarschijnlijk wel accepteren.
het gaat hun er om het geld binnen te krijgen, zij zitten er ook niet op te wachten allerlei procedures in gang te zetten.
als jij je goede wil toont, dan zulles ze je best een dag uitstel willen geven.
bel ze maar snel, en veel succes!
12 jaar geleden
Een incassobureau kan niet in rechte treden van de schuldeiser. Je kan de schuld best betalen aan de schuldeiser zelf. Als je de incasso betaalt en die storten het niet door, blijft de schuld alsnog bestaan.
Geen enkele schuldeiser (behalve de overheid) kan beslag leggen op je goederen zonder een uitspraak van de vrederechter.

Dit is vlg de Belgische Wet. Wil iemand de Nederlandse variant aanvullen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse wet komt in dit geval op hetzelfde neer.
Dit is niet geheel correct, een semi overheidsinstelling kan ook zonder tussenkomst van rechter beslag leggen. Maar het ligt er voor jou nu even aan welk incassobureau het is.. Is het een deurwaarder of een incassobureau? Het verschil is namelijk groot. Een deurwaarder kan direct beslag leggen, een incassobureau kan je alleen doorzetten naar de deurwaarder. Daarnaast is het van belang wie je schuldeiser is. Gas, water, licht, leningen en (semi) overheid hebben meer mogelijkheden tot beslag dan andere schuldeisers. Mocht het een gerenommeerd / groot incasso bureau zijn dan zou ik even contact met ze opnemen deze zijn over het algemeen vrij coulant.
Veel succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij geld moet ontvangen van 'n instantie, duurt het soms ook weken voordat je je geld krijgt. Als er iemand van t incassobureau langskomt en jou een brief geeft met het verzoek binnen 2 dagen te betalen, zou ik me er niet zo druk over maken (tenzij er bovenaan de brief staat: DWANGBEVEL IN NAAM DER KONINGIN. En als er n deurwaarder komt, die neemt bij het eerste bezoek heus geen spullen mee. Het eerste bezoek is om je inventaris te indexeren. Pas daarna zou ik me pas zorgen gaan maken. Zeg maar gewoon dat hij n nummertje moet trekken en netjes op z'n beurt moet wachten. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vooral afhankelijk van wat er allemaal al aan vooraf is gegaan. Heb je al meerdere keren aangegeven dat je zult betalen en het toen nog niet gedaan, dan zal jouw mededeling (als je belt) dat het geld een dag later er echt is, niet meer geloofwaardig overkomen en houden ze voet bij stuk, omdat ze geen enkele reden hebben om aan te nemen dat je nu echt met geld over de brug komt. Heb je nog niet eerder telefonisch contact met het incassobureau gehad, dan is de kans veel groter dat ze bereid zijn nog een dag te wachten. Want waarom een procedure opstarten als het bedrag er echt een dag later is.
Maar hoe dan ook, dus wel bellen! Uit jezelf reageren richting het incassobureau maakt altijd een betere indruk dan dat alle contact van het incassobureau moet uitgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alltijd bellen daar kom je verder mee dan niet bellen en dan zijn ze meestal wel schappelijk zodat je dg later mag betalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft ook nog schulden. Die betaald iedere maand 50 euro. Dan kunnen ze niet zeggen dat je niks betaald. want je toont je goede wil. Dan zien ze het meestal wel door de vingers. Ze hebben het verder te druk om geld van rijke mensen weg te halen. Probeer dat maar eens als je nog meer schulden hebt.