Mag werkgever weigeren vakantiedagen mee te nemen, door voorwaarde in personeelshandboek, of is dit wettelijk geregeld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je vakantiedagen meenemen naar volgend jaar?

Antwoorden (2)

Personeelshandboek is geen CAO. Of uitbetalen of meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Als er geen CAO van toepassing is, geldt het personeelshandboek.....
Het is wettelijk geregeld dat een vakantiedag pas na 5 jaar verjaard is (voor vakantiedagen opgebouwd voor 01 januari 2012). Dit is een van de artikelen waar een werkgever niet vanaf mag wijken ook niet door middel van een personeelshandboek of dergelijke.

Hij mag wel in een handboek opnemen dat de werknemer de vakantiedagen opneemt aan het einde van het jaar. Maar indien dit door een of andere reden niet gelukt is, dan mogen de dagen die overgebleven zijn absoluut niet weggestreept worden. Kijk maar in het Burgerlijk wetboek hoofstuk 7 artikel 642 en 645 van het burgerlijk wetboek. In 642 staat de verjaringstermijn van 5 jaar en in 645 staat dat een werkgever hier niet ten nadele van de werknemer vanaf mag wijken.