Als je overgeplaatst wordt op je werk en je slaat het af om Psygische redenen kunnen ze je dan nog ontslaan??

Ze willen me overplaatsen maar kan dat nu echt niet aan, heb zwaar jaar gehad...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ontslaan kunnen ze je niet, maar ze kunnen je wél aanraden, dan de ziektewet in te gaan. Je kan dan hulp zoeken voor je psychische problemen, en als je weer sterker bent, en beter in je vel steekt, kan je alsnog op de nieuwe afdeling beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan op welke manier je dat afslaat. Als je simpelweg weigert het werk te doen kunnen ze je ontslaan wegens werkweigering. Als je je ziek meldt wegens psychische problemen mogen ze je niet zomaar ontslaan.
Een werkgever heeft trouwens vrijwel altijd het recht om iemand een andere functie te geven als ze daarvoor moverende redenen hebben, wel zijn ze verplicht om de beloning hetzelfde te houden.
Als je meer informatie zoekt over jouw rechten kun je eventueel contact opnemen met het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt onder andere af van de reden dat ze je willen overplaatsen. Het kan zijn dat ze juist willen overplaatsen omdat je een zwaar jaar hebt gehad, en ze het idee hebben dat de andere functie nu meer geschikt voor je is.
Maar dan zou er al sprake moeten zijn van een reintegratietraject na verzuim, of na een minder goede beoordeling.
Als je psychische redenen echt zwaarwegend zijn, zou je contact kunnen opnemen met de bedrijfsarts.