Wat is de meest waardevolle euromunt?

Uiteraard bedoel ik dus niet de munt van 2 euro of de herdenkingsmunten van 5 euro..
Maar bijvoorbeeld een speciale editie van een munt van 1 euro die op het moment een (verkoop-/verzamel-)waarde heeft van 10 euro. Bijvoorbeeld de eerste uitgave van de euro.

Als het kan graag met afbeelding en geen Wikipedia bron.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.9K

Het beste antwoord

De duurdere munten vind je - uiteraard - in hjet segment herinneringsmunten / herdenkinsmunten die voor een speciale gelegenheid in kleine oplage zin gemaakt.

De 2 euromunt van Monaco uit 2007, met Grace Kelly op de munt, schijnt op dit moment de meest waardevolle euromunt te zin.

De precieze waarde hangt natuurlijk - net als met alle verzamelobecten - een beetje af van wat de gek er voor geeft.

Op een site met muntenverzamelingen is de duurste die ik zo kan vinden echter de 20-euromunt Monaco uit 2002. twv 650 euro. (Wellicht vind e op die site nog meer interessants).
Echt extreem waardevol zin ze natuurlijk nog niet; dat komt wel naarmate ze zeldzamer worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de juiste en de meest waardevolle.. Als muntverzamelaar staat die hoog op mijn lijstje. Echter onbetaalbaar. +1
alexf52889
6 jaar geleden
Hoe hoog zal het Nederlands koningstientje staan? Kun je namelijk alleen mee wettelijk betalen in Nederland
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je er iets mee wilt betalen, is het een tientje waard. Geen cent meer. Eventuele meerwaarde komt uit de verzamelwaarde, en die neemt toe met de tijd en de zeldzaamheid.
De verzamelwaarde van het Koningstientje ligt op dit moment om en nabij de 20 euro. Mits in uitstekende conditie. https://www.catawiki.nl/catalogus/munten/landen/nederland/3772119-nederland-10-euro-2013-coincard-bu-het-koningstientje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Grace Kelly-munt uit mijn antwoord doet vandaag de dag al 1750 euro ; dat was vijf jaar geleden dus een leuke investering geweest ;-)

Andere antwoorden (4)

Van de €1,- munt kan ik er wat van vinden.

De meest waardevolle geplande uitgifte was een €1,- munt uitgegeven door Vaticaanstad in 2002. Deze is meer dan €100,- waard.

Echter zijn er ook Franse munten uit 2007 (Monaco) waar een "mint" merk niet op werd geplaatst. Deze zijn meer dan €200,- waard voor verzamelaars.

Toegevoegd na 7 minuten:
Volgens de andere bron is de "meest waardevolle munt" de Vaticaanmunt (2002) van €2,- die is geveild voor €401,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd, graag GEEN wikipedia bronnen.. Deze zijn vaak gedateerd en soms zelfs gebaseerd op meningen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet gelezen, heb inmiddels een andere bron + hogere prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super! Helaas kan ik mijn - niet meer omzetten naar een plus :P haha SORRY!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, deels was hij gewoon terecht aangezien er specifiek werd gevraagd om bronnen buiten wikipedia. Gewoon slecht gelezen!
Volgens mij is dat de één of twee cent munt van Monaco of Vaticaanstad uit 1999. Ten eerste omdat het munten zijn die in het eerste jaar dat de euro geslagen werd geslagen zijn. Ten tweede omdat één of twee cent munten niet meer gebruikt en gemaakt worden over het algemeen. En ten derde omdat die landen een kleine oplage aan munten hebben.

http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/euromunten/default.aspx?cat=12&subcat=35&id=106

Best prijzige munten! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1- en 2cent euromunten worden OVERAL nog gebruikt, BEHALVE in Nederland. En da's maar een heel klein eurogebiedje......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1999? Toen was er nog geen euro?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik dacht dat die vrijwel overal in Europa al niet meer gebruikt werden. In 1999 was er nog geen euro maar werden de euromunten al wel geslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.
Het gedenks 5 euro muntje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag eens... -1
Enkele euromunten van Monaco zijn nogal in trek, maar veel hangt af van wat er voor gegeven wordt door de vrager, natuurlijk.