Wat houdt proeftijd in? Bij een nieuwe baan

Ik werk nu bijna 2 weken ergens, en er zijn 2 maanden proeftijd. Kan ik morgen zeggen dat het me niet bevalt en stoppen? Of hoe gaat het te werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

In de proeftijd mag je binnen die 2 maanden inderdaad meteen stoppen. Maar jouw leidinggevende kan dat ook doen!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag die ook stoppen? ;-), waarschijnlijk bedoel je: die mag jou ook vertellen dat je niet meer hoeft te komen.
in de proeftijd mag de werkgevet en de werknemer zonder reden het arbeidscontract opzeggen. zie eerste bron.

Let wel op dat je proeftijd wel rechts geldig is, dus dat hij niet te lang is, in de 2 link bij punt 4 en 5 kan je zien hoelang de proeftijd mag zij. volgensmij als je werkgever doe proeftijd te lang heeft gemaakt dan mag hij je niet ontslaan omdat de proeftijd onrechtsgeldig is. als jij ontslag wilt nemen kan je zeggen dat de proeftijd 2 maanden was en kan je wel ontslag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 2 weken zou je tijdens je proeftijd het arbeidscontract onmiddellijk kunnen verbreken;

hieronder meer info over wat een proeftijd inhoudt:

Proeftijd
In een arbeidscontract (zowel vast als tijdelijk) kunnen werkgever en werknemer een proeftijd afspreken. Dat is een soort kennismakingsperiode. De proeftijd moet door de werkgever schriftelijk worden vastgelegd. De proeftijd moet voor werkgever en werknemer even lang zijn.

Tijdens de proeftijd kunnen beide partijen het arbeidscontract onmiddellijk verbreken. Degene die het contract binnen de proeftijd opzegt, moet de ander daarvan de reden schriftelijk uitleggen als hij of zij daar om vraagt.

De proeftijd mag maximaal één maand duren:

•Bij een tijdelijk arbeidscontract dat korter duurt dan twee jaar

•Bij een tijdelijk arbeidscontract waarbij geen einddatum is afgesproken

De proeftijd mag maximaal twee maanden duren bij:

•Een vast dienstverband

•Een tijdelijk arbeidscontract voor twee jaar of langer

Let op: in de cao kan een afwijkende proeftijd staan, die langer is dan de wettelijke proeftijd. Echter, de proeftijd mag nooit langer dan twee maanden duren.

Let op: als er een te lange proeftijd is afgesproken, dan geldt de proeftijd niet. Dit wordt een 'nietig beding' genoemd.

Proeftijd en uitzendperiode
Heeft de werknemer eerst als uitzendkracht gewerkt en treedt hij of zij daarna rechtstreeks in dienst voor (bijna) hetzelfde soort werk? Dan telt de al gewerkte uitzendperiode mee voor de berekening van de maximale duur van de proeftijd. Heeft de uitzendperiode al twee maanden geduurd, dan kan er geen proeftijd meer worden afgesproken, tenzij het om heel ander werk gaat.