Hoe komt het IMF aan al dat geld?

Het IMF leent geld aan Griekenland, en heeft in het verleden ook aan andere landen geleend. Hoe komt het IMF aan dat geld. Ze kunnen het zelf niet drukken.

Toegevoegd na 3 minuten:
IMF= Internationaal Monetair Fonds

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De grootste bron van middelen zijn hun eigen middelen: het eigen kapitaal van de instelling. De lidstaten moeten 'lidgeld' (quota) betalen bij de toetreding tot het IMF. Bij de vaststelling van de quota wordt er rekening gehouden met het BBP, de transacties op de lopende rekeningen en met hun reservepolitiek. Om de vijf jaar worden de quota's herbekeken en eventueel aangepast.De lidstaten mogen 75% van hun quotum in hun eigen nationale valuta storten, tenminste 25% moet in internationaal aanvaarde valuta's worden betaald.

Hoe hoger de quota, hoe meer stemrecht een lidstaat krijgt. Dit maakt dat de stemmingsmacht van de verschillende lidstaten zeer ongelijk verdeeld is.

Het IMF kan ook leningen aangaan bij zowel private als bij officiële instellingen.