Voor- en nadelen
Voordelen
Het publieksbereik wordt vergroot.
De samenwerking vergroot kennis en middelen van de organisatie.

Nadelen
Cultuurverschillen tussen de oorspronkelijke partners kunnen problemen opleveren.
Machtsverschillen kunnen voor problemen zorgen tijdens het fusie- dan wel overnameproces.
Het proces vraagt veel tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voordeel is hoofdzakelijk dat je marktaandeel stijgt en je mogelijk zelfs een (bijna) monopoly creëert. Als er 3 wereldleiders in een bepaald gebied zijn en twee fuseren er, zijn deze 2x zo sterk dan de andere. Dit is erg gunstig voor de bedrijven.

Het nadeel ligt vaak bij de werknemers, aangezien de bedrijven zich met elkaar gaan bemoeien. Hierdoor kunnen er bv. maatregelen worden getroffen door het andere bedrijf waar de werknemers het niet mee eens zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Voordelen zijn er voornamelijk voor het bedrijf: Minder kosten door het samenvoegen van processen.

Nadelen zijn er voornamelijk voor medewerkers, een reorganisatie zorgt altijd voor onzekerheid, onrust en ontslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aanvulling: Wanneer twee of meerdere bedrijven samengaan hebben ze een sterkere onderhandelingspositie bij het doen van inkopen. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld hogere kortingen bedingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen, maar daar zijn ook bedrijven voor, zoals het Nederlands Inkoop Centrum (NIC), die doen ook inkopen voor meerdere bedrijven.
Als er bijvoorbeeld twee banken zijn, en een gaat bijna failliet, kan een andere bank deze bank 'erbij krijgen'. Dan gaan ze samenwerken, en worden ze een bank. Ook met de Jumbo en de C1000 gebeurt dat nu. Het voordeel kan zijn, meer filialen en dus ook meer inkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat twee bedrijven samen gaan. Bijvoorbeeld KPN en Vodafone. Het voordeel is dat ze een grote marktaandeel hebben, misschien een beter product kunnen leveren en dat ze soms minder personeelskosten hoeven te maken.

Een nadeel zou kunnen zijn dat een gefuseerd bedrijf te veel één strategie gaat voeren. Ze kunnen een heel groot marktaandeel krijgen en dan de rest wegconcurreren. Dit is nadelig voor de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
samengaan van twee of meer ondernemingen tot een nieuwe.

Het verschil met een overname is, dat een fusie op een meer vrijwillige basis tot stand komt.Bij het tot standkomen van een fusie dient men zich te houden aan de fusiegedragsregels.

Voordeel:

Groter markt aandeel.

Verlies van arbeidsplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel eigenlijk zonder 'moeilijke' termen te gebruiken.
De positieve punten van elk bedrijf komen samen, dus maakt het nieuwe plaatje een bedrijf met meer positieve punten (als de fusie goed gaat ;) ).

+ inderdaad wat bovenstaande zegt marktaandeel etc.