Wat zijn de gemiddelde jaarlijkse kosten voor water, bij een 2 gezinshuishouden? Die vaak badderen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vaak badderen......daar ga je met je gemiddelde.

Het beste antwoord

Het hangt natuurlijk altijd van de exacte situatie af, maar
een schatting kan je wel maken.

Volgens het Vewin (Vereniging van waterwinbedrijven)was het waterverbruik in 2010 gemiddeld 120,1 liter per persoon per dag, waarvan 2,8 door het gebruik van een bad

Het waterverbruik van een badbeurt is volgens het Vewin ook ongeveer 120 liter per keer, als je 3x per week in bad gaat zal je jaarverbruik ongeveer

2*((120,1-2,8)*365 +120*3*52) = 123.069 liter zijn.

Met de gegevens uit de link van Marleen kan je dan de kosten gaan bepalen. Dat komt afhankelijk van je woonplaats dan uit op 180 tot 230 euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij een goede indicatie. Ik heb net de jaarafrekening water ontvangen. Wij (3-persoons huishouden, twee volwassenen en 1 kleuter, hebben afgelopen jaar 101 m³ gebruikt, wat ons 206 euro op jaarbasis koste. Ons verbruik is denk ik hoger dan gemiddeld, omdat de vijver in onze tuin ook regelmatig bijgevuld wordt. Om min of meer op safe te spelen (het blijft altijd schatten) zou ik 250 euro op jaarbasis aanhouden, voor de begroting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: Het was 141 m³ à 206 euro. Dus 40 m³ meer dan ik typte.

Andere antwoorden (3)

Gemiddeld schijnt te zijn 100 m3 per maand, dus 1200 m3 per jaar. Dat is het gemiddelde voor een tweepersoons huishouden.
Waterprijzen verschillen per provincie - zie tabel
http://www.cijfernieuws.nl/water.html

Bovendien ben je het meeste geld niet eens kwijt aan dat water, maar aan het gas dat je nodig hebt voor de verwarming van al dat water.

Badderen hoeft overigens niet duurder te zijn dan overdreven uitgebreid douchen.

Toegevoegd na 5 minuten:
1200 kuub kost je in Overijssel 1200 x 1,23 plus 26,50 vastrecht per jaar (1502,50), in Amsterdam 1200 x 1,50 plus 44,68 per jaar (1844,68), en in Brabant 1200 x 0,88 cent plus 70,98 per jaar (1126,98), dus de verschillen kunnen aardig oplopen. Soms zitten de kosten in het water zelf en heeft besparen veel nut, soms zitten ze in het vastrecht en kun je de kraan net zo goed wat langer openlaten ;-)

Toegevoegd na 15 uur:
Ik heb mijn berekening even moet nakijken - en zal de vraag aanvullen vanwege de reacties, niet verwijderen, maar ik ben van een verkeerd cijfer uitgegaan.

Het gemiddelde voor een huishouden (aantal personen niet nader genoemd) ligt tussen de 50 tot 100 kuub per JAAR, met uitschieters naar boven en beneden.

De rest van het antwoord blijft echter hetzelfde : de prijs per provincie verschilt en kun je met de tabel uit de link narekenen, en de kosten zitten hem uiteindelijk nooit in het water, maar vooral in het gas om dat water te verwarmen. En dat kan hard gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100 kuub per maand is wel heeeel veeeeel ;-) Volgens het Vewin (de vereniging van waterwinbedrijven) is
het particuliere verbruik gemiddeld 120 liter per persoon per dag (dus nog geen 44 kuub per persoon per jaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou Marleen een binnen - of een buitenzwembad hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel allebei ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoop en hoog water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben helemaal gelijk hoor ; ik heb blijkbaar een verkeerde link gezien en gebruikt, want mijn eigen waterverbruik is totaal onvergelijkbaar, omdat wij voor het toilet grondwater gebruiken, dus wij komen met vier man nauwelijks aan een kuub per week. Zonder zwembad.
Toevallig kreeg ik gistermiddag de gas/stroom/watermeteropnemer, en toen mijn eigen water op 35 kuub stond (paar maanden geleden geplaatst) begon ik even achter mijn oren te krabben. Ik zal straks eens zoeken hoeveel het WEL moet zijn....
Dat lig inderdaad aan waar je woont, zoals boven vermeld, maar het gemiddelde gebruik per persoon is plus minus 50 á 55 m3 per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons 2 persoonshuishouden met dagelijkse douchebeurten, beiden niet buitenhuis werkende, verbruiken ongeveer 80 m3 per jaar.Omdat mijn ING niet thuis geeft kan ik nu de jaarkosten niet raadplegen.

Toegevoegd na 1 uur:
De kosten waren de afgelopen 24 maanden gemiddeld € 46 per kwartaal, dus circa € 183 per jaar.