Wordt economische groei altijd berekend inclusief of exclusief inflatie?

Als er prognoses worden gegeven van zowel een economische groei van bijvoorbeeld 3% en een inflatie van 3%, betekent dat dan feitelijk economische stilstand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Economische groei wordt berekend inclusief inflatie, want het wordt weergegeven in de valuta van het land. Dit is de nominale groei, die standaard is in de verslaggeving. 3% groei bij 3% inflatie betekent dus inderdaad stilstand.

Soms wordt de economische groei echter specifiek gecorrigeerd voor inflatie. Dan spreekt men van reële groei. Een nominale groei van 3% bij 2% inflatie levert dan een reele groei op van 1%. Dit wordt dan specifiek genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: en ja, dit is precies omgekeerd aan wat het wikicitaat hierboven zegt. Hier blijkt de feilbaarheid van wiki ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jou antwoord komt toch op hetzelfde neer als het wikicitaat, alleen dan in andere woorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Het wikicitaat stelt dat standaard uitgegaan wordt van de reele groei. Dit is onjuist. De standaard is de nominale groei. De stelling dat altijd wordt gecorrigeerd voor inflatie, wat de wiki stelt, is onjuist.

Andere antwoorden (1)

Economische groei wordt meestal gemeten over een heel land. Dit is wel gecorrigeerd voor inflatie, zodat er sprake is van reële groei. Als het niet gecorrigeerd is voor inflatie is er sprake van nominale groei. Ook hoeft dit niet te betekenen dat de koopkracht van de bevolking toeneemt omdat de bevolking kan toenemen of afnemen.