Personeelskosten
Personeel kost u meer dan alleen salaris. U moet er rekening mee houden dat de personeelskosten ongeveer 30% hoger zijn dan het brutoloon. De personeelskosten bestaan uit:
1. Directe loonkosten
Dit zijn salaris, vakantiegeld, winstuitkeringen en provisies. Een werknemer heeft recht op minstens het minimum(jeugd)loon en vakantiegeld van minimaal 8% van het bruto jaarsalaris. In sommige bedrijfstakken moet u zich houden aan de voorwaarden die in een CAO zijn afgesproken.
2. Indirecte loonkosten
Dit zijn onder meer pensioen, reis- en onkostenvergoedingen.
3. Verplichte premies en bijdragen
Als u personeel in dienst hebt, dan moet u loonheffingen afdragen (loonbelasting/premie volksverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en premies werknemersverzekeringen).
Overige kosten en inhoudingen
U kunt afspreken om bedragen in te houden voor bijvoorbeeld pensioen, spaarregeling, personeelsfonds, representatie- en reiskosten, ziektekostenverzekering of andere verzekeringen waaraan een werknemer wil deelnemen.
Dit is als de werknemer is aangenomen,de vraag
in dienst nemen van suggereert dat het over kosten zou gaan in de aanloop naar het in dienst nemen zoals;personeels advertenties,screening,etc.
groet
- Bronnen:
-
http://www.kvk.nl/ondernemen/personeel/per...