als iets bij de duane word vastgehouden, moet je dat dan betalen?

hallo, onlangs heb ik een horloge besteld.
dit heb ik via internet besteld en dat moest via de fabrikant worden opgestuurd.
nu krijg ik een mail dat het door de duane word vastgehouden.
Moet ik hier iets voor betalen?

Toegevoegd na 12 minuten:
hallo, onlangs heb ik een horloge besteld.
dit heb ik via internet besteld en dat moest via de fabrikant worden opgestuurd.
nu krijg ik een mail dat het door de duane word vastgehouden.
Moet ik hier iets voor betalen?

het is besteld via een nederlandse site, die het vervolgens door de fabriek eeft laten opsturen. zijn de eventuele kosten dan voor mij of voor de site waar ik op besteld heb?

ze schreven mij dit:
Geachte Mevr. Krings, Vrijdag hebben wij bericht ontvangen. Dat onder anderen het door u bestelde horloge. Word vast gehouden bij de Douane. Wij zullen morgen ochtend, gaan proberen onze zending, Zo snel mogelijk onze kant op te krijgen. Tot die tijd kunnen wij helaas niks uitleveren. Sorry voor het ongemak, Met vriendelijke groet, D.v.Kuijk Tofhorloge.nl

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet waarschijnlijk aangifte doen door op te geven wat de waarde is. Hierover moet invoerrechten worden betaald. Het tarief weet ik niet. En je moet bewaarloon betalen dacht ik omdat de douane niet aan de papieren kan zien wat het is, hoe duur het is etc.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals je het nu aanvult hoef je niks te betalen; je bestelt bij een Nederlandse leverancier. Weet je zeker dat de site te vertrouwen is? Het Nederlands van de brief die je citeert is niet bepaald om naar huis te schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het van binnen de EU komt niet.
Als het van buiten de EU komt en meer waard is dan eur. 22,-- (incl. verzendkosten) maar minder dan eur. 150,--. moet je omzetbelasting betalen.
Als het meer waard is dan eur. 150,-- betaal je omzetbelasting en doaunerechten.

zie rekenvoorbeeld:
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-03.html#P140_8194
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij een Nederlandse winkel iets bestelt is het niet gebruikelijk dat jij eventuele bijkomende kosten moet betalen. Als dat zo is hadden ze dat duidelijk moeten maken (bv in de voorwaarden).

Het bericht dat ze je nu hebben gestuurd is volgens mij meer bedoeld om uit te leggen waarom er vertraging is en dat zij daar geen invloed op hebben.