Waar komt het principe vandaan dat een transactie 1 tot 4 dagen onderweg moet zijn?

Ik snap best dat de banken op deze manier hun jaarlijkse miljoenen winst bij elkaar sprokkelen. Maar waar komt het principe vandaan dat dit soms erg lang moet duren, voordat een ander het geld op de rekening heeft staan. Terwijl het gros van de transacties vandaag de dag via het internet wordt afgehandeld...

En dan heb ik het hier over de ING, ABN-AMRO, Fortis en SNS. Want de Rabobank handeld transacties voortdurend af. Geld kan bij de Rabobank ook gedurende de gehele dag worden bijgeschreven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat heet 'valutering'.

De praktijk van het valuteren door banken is vanaf 2009 niet meer toegestaan. Jarenlang werd deze methode door de banken gebruikt om te verdienen aan het geldverkeer: een bedrag werd niet op dezelfde dag afgeschreven als bijgeschreven, waardoor rentevoordeel voor de bank ontstond.
Consumenten maken tegenwoordig steeds meer gebruik van het internet en velen volgen de ontwikkeling van hun banksaldo met argusogen. Vaak hebben zij al een bestemming in gedachten voor het geld is bijgeschreven. Door dit meteen, zonder rekening te houden met de valutaire dag, door te boeken naar een spaarrekening of te benutten voor een aankoop, stonden deze rekeninghouders een dag in het rood en werden zij geconfronteerd met een hoge rentevergoeding.
Vroeger hadden consumenten minder last van het valuteren. Van tijd tot tijd ontvingen zij een rekeningafschrift per post en zagen de rekeninghouders pas dagen later dat geld aan het rollen gebracht kon worden.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het wordt verboden om dat geld even weg te parkeren teneinde even rente te vangen... Er is onlangs een akkoord dat dit snel verleden tijd is... Als de banken er een zooitje van maken, dan worden zelfs plots maatregelen genomen die voor de klant voordelig zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ken ik van vroeger. Tegenwoordig zie ik dat nooit meer.

Transakties bij de ING zijn binnen enkele seconden uitgevoerd. Transacties van de ene naar de andere bank zijn maximaal de volgende dag op de bestemmingsrekening aangekomen, tenminste, als je van NL naar NL overboekt.

Binnen Europa komt het geld soms ook de volgende dag aan, soms de dag daarna, een heel enkel keertje duurt het nog een dag extra.

In wat jij beschrijft kan ik mij in ieder geval niet herkennen. Ja, jaren terug was dat normaal, maar nu niet meer.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mijn moeder geld over maakt van haar SNS rekening naar mijn ING rekening dan duurt dit 3 tot 4 dagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geld staat er wel meteen op, maar in feite krijg je daar geen rente over. En als je het ook direct weer doorstuurt, dan betaal je daar ook nog eens rente over.