Hoe kan het dat mijn persoonlijke inflatie lager is dan de officiële inflatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De officiële inflatie gaat uit van een mandje van goederen , sommige van de goederen zijn meer in prijs gestegen dan andere goederen.

Als in jouw persoonlijke bestedingspatroon ten opzichte van dat gewogen mandje relatief je weinig gebruik maakt van de goederen die "veel" in prijs zijn gestegen dan zal je persoonlijke inflatie lager zijn.

Fictief voorbeeldje;
Benzine heeft een inflatie van 10% en alle andere goederen een inflatie van 2%.

Als in het standaard mandje benzine voor 10% meetelt zal de gemiddelde inflatie van het mandje 2,8% zijn. Zou je zelf helemaal geen benzine gebruiken, dan zou je persoonlijke inflatie 2% zijn (en dus lager).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij wel duidelijk maar 1 ding niet. waarom zal die gemiddelde inflatie 2,8% zijn? Hoe kom je daar bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(10%*10%+90%*2%)/100% = 2,8%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
you are too smart for this world ;p en bovendien mijn economie leraresje gelooft nooit dat ik (bijna altijd onvoldoende én zesjespacient) zoiets kan verzinnen/uitrekenen ;p