Gaan de hypotheekleningen nu zakken en van wanneer dan?

De Europese Centrale Bank heeft zijn belangrijkste rente met 0,25 procentpunt verlaagd tot 1,25 procent. Hierdoor zou de rente op leningen dalen... Geldt dit ook voor hypotheken en hoe snel zullen we dit voelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hier wordt het aardig uitgelegd, wat de bedoeling is van de renteverlaging, of de inkoopprijs van geld voor banken:

"Deze "inkoopprijs" is een belangrijke factor voor banken bij het bepalen van de rentetarieven die zij hanteren op het moment dat zij geld uitlenen. Door het doorvoeren van renteverhogingen en renteverlagingen kan de ECB indirect invloed uitoefenen op het renteniveau dat banken hanteren bij onder andere interbancaire transacties, bedrijfsleningen, consumptieve leningen, hypotheken en spaarrekeningen."

http://nl.global-rates.com/rentestanden/centrale-banken/europese-centrale-bank/ecb-rente.aspx

Maar toch moet je niet te snel blij zijn. Uit allerlei publicaties van o.a. Elsevier, Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis, blijkt steeds dat banken er als de kippen bij zijn, om een renteverhoging door te berekenen voor wat betreft hypotheken en andere leningen, en als er een renteverlaging is, doen ze heel heel kalmpjes aan.

Bij de spaarrente is dat precies andersom. Lang wachten bij een renteverhoging, en direct ingrijpen bij een verlaging. Voor zowel sparen als lenen is er gelukkig wel wat concurrentie, dus je moet gewoon flink shoppen als je een hypotheek afsluit, of je geld bij een bank wilt stallen.