welke munt kan je het beste kopen?

Ik ben het vertrouwen in de euro kwijt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch Kai zo'n vraag....

Het beste antwoord

Alle respect dat jij het vertrouwen in de Euro kwijt bent, maar je zult je wel moeten realiseren, dat je bij de bakker nog steeds alleen maar in Euro's kunt betalen als je een halfje bruin koopt. En aangezien de kans levensgroot is, dat je over 10 jaar bij de bakker nog steeds geen brood kunt kopen voor yens, dollars of Mexicaanse peso's, zal er toch echt een moment komen, dat je al je exotische geld weer zult moeten inwisselen voor die Euro waar je geen vertrouwen in hebt.

De kans dat je het schip ingaat, door de enorme valutarisico's lijkt mij vele malen groter, dan dat de komende jaren de Euro opeens niets meer waard blijkt te zijn. Je kunt er rustig vanuit gaan, dat als dat laatste werkelijkheid wordt, er geen enkele munt nog waarde heeft, en letterlijk iedereen droog brood eet. Een vlucht uit de Euro zal dus (zeker voor particulieren) eerder schadelijk zijn voor je financiele positie, dan dat het iets oplost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm... kwenie... Stel dat de Euro valt, en dat de Braziliaanse Real overeind blijft. Als je dan nu Reals koopt, en daarna wordt de Euro 100 keer zo weinig waard als nu, dan kun je je Reals verkopen. Je krijgt dan 100 keer zoveel Euro's terug voor je Reals als je er nu voor betaalt. Voorbeeld:
--  Je hebt 1000 Euro. Daarvoor koop je nu 2363,04 Real.
--  Even wachten, en zie: de Euro wordt 100 keer minder waard.
--  Je verkoopt je 2363,04 Real. Daarvoor krijg je 100.000 Euro. In werkelijkheid zullen er wat kosten afgaan, maar dan nog - ALS (!!!) je goed gokt, is dit een uitermate lucratief handeltje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Cryofiel, in theorie heb je natuurlijk gelijk, en voor zover ik het kan overzien heb je het ook prima uitgerekend. Maar we moeten natuurlijk ook wel met beide benen op de grond blijven staan. De kans dat de Euro "100 maal zo weinig waard wordt" t.o.v. de Braziliaanse Real is toch net zo groot als dat er morgen 5 vliegtuigen neerstorten precies in mijn tuintje? Dat er met die Real iets spectaculairs kan gebeuren dat wil ik nog wel geloven, maar we hebben het hier over "het vertrouwen in de Euro". We moeten dus eerst al kiezen welke alternatieve munt het moet worden. En dan is het maar afwachten. Mijn conclusie is dat dit allemaal een verschrikkelijk gegok wordt, en dat je niet buitenlandse valuta moet kopen omdat je geen vertrouwen in de Euro hebt, maar omdat je heel veel vertrouwen hebt in de munt die je gaat kopen. Dan zou je er een paar centen mee kunnen verdienen, maar er net zo goed wat mee kunt verliezen. Tenslotte is het zo, dat als er maar een minimale kans zou zijn, dat de Real zo goed overeind blijft, en de Euro ZO zwak wordt, er nu al massale handel zou zijn. In dat geval zijn eenvoudige jongens zoals jij en ik al veel te laat om er nog van te profiteren, omdat de professionals dit allemaal veel eerder weten, of kunnen beoordelen dan wij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor je realistische antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
@mesher, natuurlijk heb je helemaal gelijk. Mijn reactie was ingegeven door de gedachte wat je zou moeten doen ALS je er echt enorm van overtuigd zou zijn dat de Euro zou instorten. Verder wilde ik in mijn voorbeeld een munt nemen van een land dat momenteel sterker is dan het Eurogebied - en dan niet de dollar, want ook over de stabiliteit cq waarde van de dollar zijn flinke twijfels. Dit soort gokwerk is ook niet mijn ding. Aan de andere kant, ALS je ervan overtuigd bent dat de Euro zal instorten, dan kan een dergelijke constructie wel degelijk zinnig zijn. Al was het maar als een soort van verzekering - zeg maar: je risico's spreiden. Overigens, om mogelijke misverstanden te voorkomen: die min is niet van mij. Ik zag hem staan, vond hem onterecht, en heb jou gisteren al een plus gegeven voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaalt niet alleen je brood met euro's, maar ook je belastingen. Dus je komt niet onder de euro uit :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, dat die min niet van jou was, dat wist ik al :-) Ik snap je reactie, met dit verhaal erbij, nu veel beter. Hoe meer je "overtuigd" van iets bent, hoe minder het gokken wordt. Als ik er echt van overtuigd ben, dat TomTom, (b.v. door een heel slimme uitvinding) de komende jaren schitterende bedrijfsresultaten zal laten zien, dan is er geen bezwaar om al mijn geld in TomTom-aandelen te stoppen. Het is dan niet echt gokken meer, maar mijn investering is dan ergens op gebaseerd. Overigens geloof ik er niks van dat er dramatische dingen met de Euro zelf zullen gebeuren. Door al dit gedoe (nu weer dat Griekse referendum) gaan we er zeker niet op vooruit, en er komt misschien wel een recessie of zoiets, maar al die regeringsleiders zullen alles blijven doen om de Euro zelf overeind te houden. Daarom gaan ook al die miljarden naar Griekenland.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het probleem van een eventueel Grieks 'nee' tegen de steun is niet dat Griekenland de Euro verlaat. Het probleem is dat zo'n 'nee' tot gevolg heeft dat Griekenland zijn schulden niet zal betalen. De schulden kunnen dan niet geleidelijk worden afgeschreven, zoals nu gebeurt door de banken die hun Griekse verplichtingen met 50% afwaarderen. In plaats daarvan zullen veel banken, pensioenfondsen, landen, bedrijven en particulieren van het ene moment op het andere een fikse hoeveelheid waarde verliezen, doordat hun Griekse bezittingen in één klap waardeloos worden. Dat zal leiden tot een faillissementengolf, tot ontslagen, tot sterk verhoogde pensioenpremies, tot omvallende banken - met andere woorden, het hele financiële en dus maatschappelijke systeem zal flink overhoop gaan. Aangezien de mens niet in staat is om te gaan met een teruggang in welvaart, zal dit kunnen leiden tot protesten, stakingen, rellen, nationalisme, handelsbeperkingen - en dus tot nog meer achteruitgang van de economie. Hierdoor zal de Euro in waarde dalen. Op zich niet zo erg, want als zowel je bezittingen als je schulden minder waard worden, maar het brood ook navenant minder kost (nog steeds dezelfde hoeveelheid Euro's voor een brood), maakt dat niet uit. Wij importeren echter veel spullen uit niet-Euro-landen. Televisies uit Korea, computers uit Taiwan, wasmachines uit Amerika - ze zullen een stuk duurder worden. Onze kosten van levensonderhoud zullen daardoor stijgen, en dat terwijl we toch al duurder uit zijn door bovengenoemde effecten. Ook olie (Midden-Oosten) en gas (Rusland) zullen veel duurder worden. Ook dat is een klap voor onze welvaart. Zoals gezegd, draagt dat weer bij aan de sociale onrust, en is die sociale onrust weer een extra klap voor de welvaart. Deze dingen bepalen uiteindelijk het lot van de Euro. In dat licht bezien is de toekomst van de Euro, en vooral van onze welvaart, inderdaad erg onzeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (4)

Beleg in goud. Dat stijgt nog steeds in waarde. Chinese Yen kan je ook overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Canadese Dollar. Een vrij stabiele economie met een stevige munt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnenkort is het Sinterklaas, en dan kan je in de Aldi, Lidl of C1000 voor één echte euro een zak met chocolade euromunten kopen. En wat er ook met de echte euro gebeurt, jou chocolade euro's behouden gegarandeerd nog jarenlang hun smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige manier om volledig onafhankelijk te worden van de Euro is door te verhuizen naar een land waar men geen euro's heeft. (scandinavie mogelijk een goede optie)
Mocht je niet willen verhuizen dan zou ik eerder in Olie beleggen dan in een valuta.
Bij de eurolanden gaat het slecht maar bij heel veel niet eurolanden gaat het zeker niet beter in deze tijden.
Zo lang je in Nederland blijft wonen zal je niet zonder de euro kunnen. Belastingen en boodschappen worden betaald in euro's en een baan betaald ook alleen in euro's.
Dus beste oplossing en totaal onafhankelijk worden is emigreren naar een land dat geen zaken met europa of de Verenigde staten doet.
Cuba, Venezuela, Wit Rusland, Noord Korea zijn ook mogelijke bestemmingen.