Vierwekelijks betaald worden in een jaar met 53 weken. Hoe regelt men dat?

Ik krijg een uitkering, die iedere 4 weken wordt betaald. Een jaar heeft normaal 52 weken, dus dat zijn netjes 13 uitbetalingen. Dit jaar heeft echter 53 weken. Wat gebeurt er met die ene week?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het goed is, wordt die week die nog overblijft voor het eind van het jaar uitbetaald zodat je het nieuwe jaar opnieuw begint vanaf de eerste werkdag in januari. Eind van dit jaar ontvang je dus één week.

1 keer in het jaar krijg je 2x in een maand uitbetaald. Hiermee wordt het dan weer recht getrokken. Je krijgt zo'n maand dan in het begin en aan het einde uitbetaald.

Ik heb vroeger bij een bedrijf gewerkt dat ook per vier weken betaalde. Normaal gesproken was er elke vier weken een salarisbetaling. Dat was dus steeds op een andere dag in de maand. In zo'n jaar als dit, werd één van de salarisbetalingen een week opgeschoven. Die ene periode kreeg je dan een kwart extra uitbetaald (vijf weken in plaats van vier). Of het UWV hetzelfde schema hanteert, weet ik niet.

Je wordt elke 4 weken betaald - dus voor een jaar met 53 weken wordt je in dat jaar 53 keer betaald. Simpel.

Er zijn twee mogenlijkheden 1 de 13 de periode word normaal uitbetaald en de week die overblijft schuift met de uitbetaling op naar het volgende jaar waardoor je in de derde week je uitkering krijgt,of de extra week wordt apart berekend en uitbetaald aan het einde van het jaar,je zult echter niets tekort komen omdat het uwv met daglonen werkt krijg je elke dag uitbetaald.

Alle jaren waarvan 1 januari op een donderdag valt, plus de schrikkeljaren waarvan 1 januari op een woensdag valt, hebben 53 genum­merde weken. Het eerstvolgende jaar met 53 weken is 2015.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100