Ik moet een protest brief schrijven, maar een aantal dingen begrijp ik niet, hoe moet ik verder? Zie beschrijving voor verdere uitleg

Zoals in me vraag gemeld moet ik een protest brief schrijven. Dit moet ik schrijven omdat ik niet akkoord ga met een zojuist gekregen rekening van school. ik zit in het eerste jaar van een MBO4 opleiding.

ik heb een rekening gekregen voor o.a. Boeken/ materialen/ producten. Hierbij vragen ze geld voor: een gezamenlijke inkoop van boeken, werkboeken/ stageboeken/ readers, gebruik speciale apparatuur en ander aanvullend lesmateriaal, vergoeding licenties, (software) en auteursrechten, kampen / werkweken.

Over een gezamenlijke inkoop van boeken is nooit gesproken, ik heb de boeken zelf moeten kopen. Dit zelfde geld voor de werkboeken. Stage(boeken) krijg ik het 1e jaar niet, dat pas in het 2e jaar. Nou heb ik zo via via gehoord dat school niet eens mag vragen naar een vergoeding van licenties, (software) en auteursrechten. Kan iemand mij vertellen of dit waar is? Of d.m.v. een linkje.

Maar mogen ze nou over al deze dingen geld vragen?

Thanks alvast.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet direct een protest aan te tekenen. Beter kun je uitleg vragen over de factuur. Hoe komt men tot deze bedragen? Gewoon vragen op je school, lijkt me.

Antwoorden (2)

Verwijzen in je protest naar;Gratis schoolboeken
De afgelopen jaren zijn de 'gratis' schoolboeken wettelijk geregeld. Rondom deze 'gratis' schoolboeken spelen nog enkele zaken als borg en verzendkosten. De wet 'gratis schoolboeken' wordt momenteel geëvalueerd. Er mag wel borg gevraagd worden;De landelijke ouderorganisaties stellen dat het betalen van een borg voor ‘gratis’ schoolboeken niet wettelijk is toegestaan, aangezien de boeken ‘gratis’ verstrekt moeten worden. Een borg is echter geen vorm van betaling voor de ‘gratis’ boeken. Op het moment dat de geleende boeken onbeschadigd worden teruggebracht aan het eind van het schooljaar, wordt de borg terugbetaald. Ook de minister heeft naar aanleiding van Kamervragen over dit onderwerp ons standpunt bevestigd: het is toegestaan om een borg te vragen.Er bestaat een zogenoemde witte lijst voor scholen met Gedragscode Schoolkosten.Succes

Toegevoegd na 18 minuten:
Met ingang van het schooljaar 2009-2010 ontvangen scholen van de overheid een
vergoeding voor schoolboeken en lesmateriaal, dat specifiek voor een leerjaar door
het schoolbestuur wordt voorgeschreven en noodzakelijk is voor het volgen van het
onderwijsprogramma. Scholen moeten deze schoolboeken en dit lesmateriaal gratis
ter beschikking stellen aan leerlingen. Dit is geregeld in artikel 6e van de Wet op het
voortgezet onderwijs (zie kader op pagina 10).
In dit artikel is sprake van het verzamelbegrip lesmateriaal. Hieronder vallen
schoolboeken én ander lesmateriaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verwijst naar de VO-raad met je link, dus Voortgezet Onderwijs. Nathieee zit op het MBO.
Je schrijft dat je een protestbrief moet schrijven, maar dat MOET natuurlijk helemaal niet. Je moet pas protesteren als je volledig op de hoogte bent, van de precieze regels, en als je bijna voor 100% zeker bent, dat je in je recht staat.

Als je een belastingaanslag krijgt, en je gaat direct protesteren, dan kan het zijn dat de belastingdienst je niet serieus neemt. In dat geval is het ook veel beter, om vóór je gaat protesteren, inlichtingen in te winnen, waarom je die aanslag krijgt. Pas als je het met die uitleg niet eens bent, kun je gaan protesteren.

Maak een afspraak met je studiebegeleider of de leiding van je school voor een gesprek. Vraag om uitleg, en als je het daar absoluut niet mee eens bent, dàn kun je protesteren. Ook kun je eerst nog bij je medestudenten informeren. Hebben zij ook zo'n rekening gekregen? Wat is hun mening? Wat voor maatregelen nemen zij?

Als uit al die informatie blijkt, dat de school een onterechte rekening heeft gestuurd, kun je ook gezamenlijk protesteren. Een protestbrief, ondertekend door 20 andere studenten, maakt meer indruk dan een protestbrief van één enkele student, vooral als blijkt dat jij de enige bent die moeite heeft met deze rekening.

Zo op het eerste gezicht, lijkt mij dat er maar 2 mogelijkheden zijn:
- door een misverstand ben jij niet geheel op de hoogte van de financiele konsekwenties mbt deze studie
- de school heeft per vergissing een onterechte rekening gestuurd.
In beide gevallen kan deze zaak prima opgelost worden zonder protestbrieven.

Succes!