Is of was er wel een crisis?

http://www.goeievraag.nl/vraag/geld-wereld-omloop.2376

Al het geld in de wereld giraal en chartaal:
U.S. - $6.430 trillion
European Union - $7.352 trillion
China - $3.1 trillion
Japan - $6.677 trillion
(These four regions combine for 50.65% of the world’s money)
Rest of World - $22.954 trillion

Als je op basis daarvan doorvertaald hoeveel er is verloren, lijkt het peanuts te zijn, toch?

Toegevoegd na 10 minuten:
Volgens de perfect legitieme antwoorden hier op Goeievraag is er 10 triljoen dollar verdampt.

http://www.goeievraag.nl/vraag/sinds-crisis-minder-geld-wereld.22207

Dat komt neer op een druppel op een gloeiende plaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
AWM
14 jaar geleden
Vertaal eens door, wat er verloren is gegaan vertel je er niet bij.
AWM
14 jaar geleden
Ja, er is echt een hoop geld weg. "Verdampt" noemen ze dat.
Weg, foetsie. Ja, economie is een vreemde aangelegenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet inmiddels hoe serieus dit spelletje genomen dient te worden door sommigen. En voor antwoorden op goeievraag hoef je zeker geen econoom te zijn dat niveau heeft het hier gelukkig niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel geld was alleen "papieren " bezit. Geld is niet meer gekoppeld aan goud. Daardoor is het waard wat de gek ervoor verkoopt. Huizen bijvoorbeeld , of edelmetaal , of grondstoffen. Maar als je dat niet gekocht hebt , heeft je geld eigenlijk een "onbekende " intrensieke waarde.

Het beste antwoord

Ik durf niet ronduit te zeggen dat er geen crisis is, omdat dit zeer betrekkelijk is.
Ok, er zijn een aantal banken geweest die niet zuinig met ons geld is omgesprongen waardoor ze op het randje van faillissement stonden. Er zijn zowaar een paar banken failliet gegaan! Voor de mensen die hier hun zuurverdiende geld op hadden staan is dit een regelrechte ramp!! Voor alle andere mensen was dit alleen maar sensationeel nieuws: Banken die failliet kunnen geraken? Hoe is het mogelijk?

De overheid grijpt in en geeft de banken die in moeilijkheden zitten een financiële injectie. Geweldig. Ons geld gaat eindelijk eens naar een project in ons eigen land!! Helaas zijn er ook nog vele overeenkomsten gesloten voor projecten in het buitenland waar Nederland zich aan zal moeten houden. En voila: een nieuw begrotingstekort is geboren. Je wilt tenslotte als klein land niet je gezicht verliezen door aan te geven dat je echt niet langer met zulke gigantische bedragen kunt strooien. Nee joh, gewoon door laten gaan. Dat lost de Nederlandse bevolking wel op. Die laten we gewoon NOG meer betalen!

Doordat het vertrouwen van de mensen in de banken aanzienlijk verminderd is,zullen mensen ook niet zo gauw meer gigantische bedragen bij 1 bank parkeren. Hierdoor beschikken banken over minder geld waardoor het nog moeilijker wordt om winst te maken.
De banken gaan dan vervolgens moeilijker doen om leningen c.q. hypotheken te gaan verstrekken waardoor mensen minder makkelijk grote aankopen kunnen doen.
Zaken zijn zaken en je wilt toch zoveel mogelijk zekerheid dat je gaat verdienen op je klanten.

Crisis? Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er was en er is geen crisis...
Als we het allemaal zijn gaan geloven, dan stemmen we dus vanzelf allemaal in met HET OPLOSSEN VAN DIE CRISIS... En ze hebben al maatregelen getroffen die nergens op slaan, verhoging van de AOW, waar slaat dat op? Totaal geen enkele correlatie... Maar what to do?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag eens aan degenen die hun spaargeld in Icesave hadden zitten, of die hun verdiende geld in aandelen hadden belegd voor de oude dag..... dat word een iets kariger oude dag dan voorzien. Dat degene die het overkomt dat een crisis noemen snap ik wel zeker.
Als je het vergelijkt met de jaren 30 valt het wel mee. Geen honger, geen haveloze mensen in een rij, met holle ogen, dat dan weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechts statistieken, ik snap dat dat heel erg pijn doet maar op macro economisch niveau niet relevant.
De Krediet crisis is een crisis voor wie er door geraakt worden. Dat zijn alle bezitters van 'assets' dus: aandelen, obligaties, onroerend goed, goederen en grote bedragen op rekeningen (bij de verkeerde banken!) De oorzaak ligt in de ongebreidelde hebzucht van mensen in het algemeen. Er zijn enorme zeepbellen onstaan in de immer stijgende waarden van deze 'assets' waartegen weer kwistig geleend kon worden tegen veel te lage rente (Dankzij de immer voor alleen voor de financiele markten werkende Fed (Amerikaanse centrale bank). En plotseling brak de tijd aan dat die zeepbellen een voor een werden doorgeprikt. Wat doen de centrale banken? Juist ja, nog meer geld beschikbaar stellen! Dus gaan de aandelen, obligaties, commodities, en zelfs onroerend goed weer vrolijk omhoog. Dat laatste betekent dat de crisis ook alle "gewone" burgers gaat raken ivm enorme overheidsschulden die dmv belastingen moeten worden terugbetaald en doordat de prijzen gewoon weer gaan stijgen door speculatie. (Zie ook olie en goud)