Auto van de zaak

Betaal gwn de bijtelling, kreeg brief van mn werkgever waarin staat dat tijdens vakanties niet getankt mag worden met de tankpas. Kunnen ze dat eissen. Aangezien ik gwn volle bedrag betaal die voor mn auto
geldt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (6)

De bijtelling betaal je niet aan je werkgever, maar aan de belastingdienst. Bovendien, je werkgever is zo vriendelijk om je altijd gratis te laten tanken, ook voor je privékilometers. Dat is een mooie arbeidsvoorwaarde waar je blij mee moet zijn. Deze kleine beperking zou ik dan als werknemer ook graag accepteren.

Is er een reden waarom je werkgever jouw vakantiebenzine zou moeten subsidiëren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een heel normale regeling die volgens mij zelfs geld voor de meeste leaserijders. Ik heb zelf in het verleden ook leaseauto gereden. De tankpas die ik kreeg werkte alleen in nederland. Indien ik voor mijn werk naar het buitenland moest en ik moest aldaar tanken mocht ik het bedrag declareren bij mijn baas. Privetankbeurten in het buitenland zijn uiteraard voor eigen rekening. Maar als je hier in nederland voltankt voor je vertrekt kom je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rare regeling; meestal moet je een kilometerboekhouding bijhouden en mag je een aantal km privé rijden. Als je niet privé mag rijden heb je ook geen bijtelling. En je moet toch tanken voor je weer naar je werk gaat. Dus creatief tanken: de laatste werkdag voor je thuis bent en de maandag mogen als je weer naar je werk gaat. Ik heb ergens gewerkt waar je niet in het buitenland mocht tanken omdat een aantal collega's er een sprot van maakten zover mogelijk op vakantie te gaan. De variant dat je tijdens de vakantie (wanneer is het vakantie? ook als je een dag vrij hebt?) niet mag tanken heb ik nog niet gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk om daar met deze weinige informatie een duidelijk antwoord op te kunnen geven.

Het is in ieder geval een versobering van de arbeidsvoorwaarde.

Van belang is wat er in het arbeidscontract is overeengekomen omtrent het rijden met de auto in privéomstandigheden of wat er oereengekomen is toen de auto beschikbaar is gesteld.

Ook van belang is hoelang je al van de auto gebruik maakt en of de werkgever al eerder aan heeft gegeven dat de brandstof voor privé kilometers door de gebruiker zelf betaald moet worden.

Indien jij al menig jaar van de auto gebruik maakt en er nooit iets over de brandstof is overeengekomen is het een verandering in de arbeidsvoorwaarde die niet zomaar gewijzigd mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het juiste antwoord.
De bijtelling is er voor de fiscus, niet voor de werkgever. Wat is de werkgever met je overeengekomen. M.a.w. hoe luidt de regeling toen je de auto kreeg en waarvoor je hebt getekend.
Tja ,de tijd van auto Vd zaak en karren maar .zijn (helaas) niet meer . Het is een trend bij werkgevers om niet meer onbeperkt km gebruik toe te staan .Je kunt overwegen de bij telling te ontlopen ,door je kmVd zaak te noteren , wel wat werk maar kan ook makkelijk tegenwoordig met een gps . Dan mag je bijna niet meer Prive rijden . Ja je werkgever hoeft je niet volledig onbeperkt gebruik tegeven over auto Vd zaak ,het mag of kan wel .Het kan dus een onderhandelings punt zijn .bij in dienst. ,of op ieder moment die jou handig lijkt . Let op !je werkgever heeft een overeenkomst bij een lease gever (die is de eigenaar) voor een aantal km ,die voor het bedrijf relevant zijn ,daar is het maand bedrag op gebaseerd .gaat de lease nemer over dat aantal heen !dan is het onevenredig veel duurder per extra km. Nogmaals vind jou werkgever het belangrijk Vd zaak om jou in het buiten land (en hoeveel en hoe vaak)te laten rijden . Dan moet hij jou het waard vinden . Ps. Wil je een en ander veranderen ,vraag eerst waarom ,en of het voor een ieder is ,of aan aantal jaren in dienst ,of functie ,Bla Bla ,en vraag wat de criteria zijn ,Bla Bla .maar blijf vriendelijk .misschien zegt hij wel nee dit geld voor iedereen . Of iets van voor jou maak ik een gebaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de werkgever met je overeengekomen? M.a.w. hoe luidt de regeling toen je de auto kreeg en waarvoor je hebt getekend?
Lees die eerst goed en kijk waarvoor je hebt getekend.
Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt die vraag niet beantwoorden door op deze site te vragen waarvoor je hebt getekend. Dat moet je zelf doen

Toegevoegd na 9 minuten:
Aangenomen dat de baas het bij het rechte eind heeft, dan kun je hem voorstellen dat hij de brandstof tijdens de vakantie betaalt, maar dat je die aan hem vergoedt als bijdrage prive-gebruik.

Wanneer je namelijk aan de werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto betaalt, dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding. Dus je betaalt dan minder belasting voor je privégebruik van de auto.
Het vergt wel wat administratieve rompslomp voor je werkgever.

Als je dat lukt ook voor je collega's, dan maak je je collega's met auto van de zaak blij.