Kan ik uitwonende beurs aanvragen?

Ik wil graag intrekken bij een familielid. Ik ga geen huur betalen. Alleen kostgeld. Dus alleen een bepaald bedrag voor water, licht voedsel enz. Kan ik nu uitwonende beurs aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Het lijkt er wel op. De uitwonende beurs is bedoelt voor mensen die niet bij hun ouders wonen. Overige familie wordt niet genoemd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/collegegeld-en-studiefinanciering/aanpak-misbruik-uitwonendenbeurs

Aanpassing Wet studiefinanciering 2000

In het wetsvoorstel dat op 1 januari 2012 in werking moet treden, wordt voor het vaststellen van het recht op een uitwonendenbeurs gekeken naar het GBA-adres. Dit adres moet een andere zijn dan het GBA-adres van de ouders. Als het feitelijke woonadres van de uitwonende student niet overeenkomt met het in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) geregistreerde adres, dan wordt de basisbeurs omgezet naar een lagere beurs voor thuiswonende studenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de uitwonende beurs wordt er gekeken of je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven als je ouders, dus wat dat aangaat zou je hem aan kunnen vragen. Om zeker te zijn van het antwoord op je vraag kun je het best even met de DUO bellen, zij kunnen het je met zekerheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Checken bij de DUO-IB groep is overbodig. Het enige waarvoor u moet zorgen is dat u voor het GBA ingeschreven staat op het adres van uw familielid.
fisbel
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Ik heb een nichtje dat bij mij staat ingeschreven maar geen huur betaalt, alleen kost en inwoning. Zij krijgt een studiebeurs voor uitwonenden; haar ouders wonen namelijk op een ander adres.