Wat gebeurt er nu precies als je 50% ziek gemeld bent na twee jaar?

Mijn vader heeft COPD. Hij is twee jaar geleden door zijn werkgever ziekgemeld voor 50% hij doet wel zijn werk maar in zijn eigen tempo en dus voor meer dan 50% van zijn tijd maar minder dan iemand zonder deze aandoening. Hij is gisteren gekeurd en goedgekeurd voor licht energetisch werk. Dat is niet het werk wat hijzelf nu doet. En zijn aanvraag voor een WIA uitkering is ook afgewezen. Mijn vader wil natuurlijk dolgraag binnen zijn eigen capaciteit blijven werken maar wat zijn nu zijn mogelijkheden? Hij heeft al zoveel sollicitaties voor passend werk achter de rug dat is niet meer te tellen. Maar hoe nu verder? Doordat je met zoveel verschillende instanties te maken hebt zie je door de bomen het bos niet meer. Dus wellicht kan iemand mij nu vertellen wat de juiste weg is? Hij is overigens 58 jaar. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Jouw vader is minder dan 35% arbeidsongeschikt en krijgt dus geen WIA. Hij heeft wel recht op WW. Dat is de eerste 3 maanden 75% van zijn laatst verdiende loon. Daarna duurt de WW 1 maand voor ieder jaar dat hij heeft gewerkt - grofweg, er zijn haken en ogen die de duur kunnen verkorten.
Wanneer de WW afloopt volgt de bijstand (WWB). Dit is wederom een flinke inkomensterugval.
Bij alle uitkeringen geldt een sollicitatieplicht. Ook voor mensen die ouder zijn dan 57,5 jaar.

Het zal heel lastig zijn voor uw vader om werk te vinden dat bij hem past. Blijven solliciteren tot 65 jaar.... het is een farce, maar je ontkomt er niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als hij nu nog voor 50% werkt en is goedgekeurd voor 100% moet hij gewoon 100% werken. Als hij niet meer/of nu geen werk meer heeft krijgt hij ww.
ronron1212
12 jaar geleden
zijn werkgever is verplicht hem te helpen zoeken naar gepast werk (wet poortwachter), verder kan hij naar het UWV voor herkeuring en eventueel reintrigatie, ze zijn daar wel behulpzaam, maar dan nog zal het op zijn leeftijd en met de beperking niet meevallen werk te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt, maar als de werkgever zich niet voldoende inzet, kan dit verlengt worden en buiten dat, hij is nog geen 2 jaar ziek .