Hoe zit het nou met dat spaarloon?

FNV heeft opgeroepen €613 opzij te zetten, maar hoeveel is dan het uiteindelijke voordeel? Ik weet dat het spaarloon vrij komt, maar over 613 kan toch niet veel verdiend worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was 2a300 euro dacht ik

Het beste antwoord

Nu kun je nog even snel € 613 op een spaarloonrekening zetten - tenminste, als jouw werkgever daaraan meewerkt.

Die € 613 komt uit je BRUTOloon. Je betaalt er dus geen belasting over.

Op 1 januari komt dat geld vrij. Ook dan hoef je er geen belasting over te betalen.

Jouw voordeel is dus: als je niets doet krijg je die € 613 natuurlijk ook wel, maar dan wordt er belasting van afgetrokken - bijvoorbeeld 42% (hangt af van jouw salaris). Als je nog snel een spaarloonrekening opent, krijg je die € 613 ook, maar dan wordt er *geen* belasting van afgetrokken.

In bovenstaand voorbeeld is jouw voordeel dus 42% van € 613. Dat is dus € 257,46. Dat is toch even makkelijk verdiend!
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Cryo, ik snapte het verhaal wel maar was toch benieuwd naar de antwoorden. In het eerste stuk van je antwoord zeg je: 'als jouw werkgever daaraan meewerkt'. Mogen ze dat weigeren dan? Ik werk nu bij een werkgever die een spaarloonregeling heeft waaraan ik tot nu toe niet heb meegedaan. Ook doe ik niet mee met levensloopsparen of zoiets. Mogen ze dan nu weigeren om in december 613 euro van mijn eindejaarsuitkering te storten op een nieuw te openen spaarloonrekening of zijn ze gewoon verplicht om hieraan mee te werken?
Cryofiel
12 jaar geleden
Details ken ik niet, maar een werkgever moet een aantal administratieve handelingen verrichten om het meedoen aan dergelijke regelingen mogelijk te maken. Dat kost tijd en moeite, en dus geld. Daarnaast vereist het kennis van alle regelingen - meer kennis dan de werknemer hoeft te hebben. Vooral kleinere werkgevers hebben de expertise niet, en kunnen de kosten niet opbrengen. Zulke werkgevers bieden dus geen spaarloon- of andere regelingen aan. Dan zijn er ook werkgevers die hun administratieve proces zo hebben ingericht dat je alleen tijdens een jaarovergang kunt in- of uitstappen. Bij mijn werkgever is het bijvoorbeeld zo dat ik alleen rond de jaarwisseling kan kiezen of ik het volgende jaar wel of niet aan bepaalde regelingen meedoe. Heb ik eenmaal mijn keuze gemaakt, dan kan ik daar gedurende dat jaar niet meer op terugkomen. Ook is het bij mijn werkgever verplicht om, als je aan de spaarloonregeling meedoet, elke maand een gelijk bedrag in te leggen. Een eerdere werkgever bood bijvoorbeeld de mogelijkheid om in januari meteen € 613 te storten en de rest van het jaar niets, maar bij mijn huidige werkgever kan dat dus niet. Goed, om een lang verhaal kort te maken: jouw werkgever is niet verplicht om zulke regelingen aan te bieden. Als jouw werkgever de regeling al wel aanbiedt, is hij niet verplicht om jou de mogelijkheid te geven nu nog in te stappen. Als hij die mogelijkheid wel biedt, is hij weer niet verplicht om jou de volle € 613 te laten inleggen - hij mag ook zeggen dat je voor november en december elk 1/12e deel van dat bedrag kunt inleggen, omdat dat nu eenmaal zo is geregeld in het administratieve systeem. Maar goed, vragen kan geen kwaad, zeker als je met meerdere mensen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh ok op die manier, bedankt in ieder geval voor de uitgebreide toelichting; + trouwens voor het antwoord

Andere antwoorden (4)

Spaarloon gaat van je bruto loon af, maar krijg je, bij het vervallen van de regeling, netto in het handje. Als je die 613 euro nu spaart van je salaris, ontvang je maar iets van 400 euro minder loon. Terwijl je straks na het eindigen van de regeling, in januari, wel 613 euro krijgt.

En dat is best snel verdiend als je het nu kunt missen.
Hieronder de link naar het geluidsfragmentje van het NIBUD vandaag op Radio 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je was me net voor...
Toch best wel veel. Dat loon wordt opzij gezet voordat de belasting geheven wordt. Dat betekent dat je afhankelijk van de belastingschijf waarin het valt er 33%, 41,95%, 42% of 52% op verdiend wordt. Dus in het laagste tarief is het voordeel al ruim 200 euro. Dat is niet onaardig. Normaal moet je 4 jaar wachten voordat je erbij kon. Gedurende die tijd kwam er rente bovenop. Omdat de regeling opgeheven wordt kan je er eerder bij. Het belastingvoordeel blijft wel gehandhaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spaarloon sprookje

AMSTERDAM - Sinterklaas is vroeg in het land. Op 1 januari 2012 kunt u de belastingvrije spaarloonbuit binnenhalen. Als die tenminste door uw werkgever op een fiscaalvrije spaarloonbankrekening werd geparkeerd.

Ging uw spaarlooninhouding naar een levensverzekeraar, bijvoorbeeld voor dat dubbele belastingvoordeel bij een lijfrentepolis, dan heeft u tot nu toe pech. Want de groep verzekerde spaarloon spaarders moet anders te werk gaan.

Het is een slimme zet van onze landsbestuurders om de spaarloonpot nú vrij te laten vallen. Van een kale kip…etc. Maar door u de vrije beschikking te geven over een flink aantal miljarden euro’s uit die pot, kunnen de doorgaans minder bedeelden de bezuinigingen en tariefsverhogingen nu ook nog een tijdje langer betalen.
...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet meedeed aan het spaarloon kun je dit jaar nog € 613 van je brutoloon via de werkgever op een spaarloonrekening laten zetten.
Begin januari 2012 krijg je dat bedrag in handen dus bruto=netto.