werkgever verhuist van oost naar west. Wat zijn mijn rechten?

werkgever besluit te verhuizen van oost naar west. Mag mee maar reizen is geen optie. Werkgever biedt geen hulp bij vinden andere baan en biedt ook geen regeling. Mag ik ontslagen worden? Wat moet Werkgever regelen? Wat mag redelijkerwijs van mij worden verwacht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

als het werk bevalt, ga mee. volgens mij is 2 uur reistijd binnen de norm. mogelijkheden voor thuiswerk? zoveel leuke bazen zijn er niet. anders tijd voor een nieuwe start.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meer van deze vragen hier, doorzoek even de geschiedenis. Samengevat geldt dat kantonrechters over het algemeen sympathiek zijn ten opzichte van de werkgever bij een verhuizing. Een werknemer moet in eerste instantie flexibel zijn: een reistijd van 2 uur heen en 2 uur terug hoeft geen breekpunt te zijn. Dus de eerste vraag is waarom reizen geen optie is?

Er geldt wel bij dat een werkgever zich enigszins flexibel op moet stellen: als jij redelijke bezwaren hebt waarom je niet bij het nieuwe pand kan komen, dan moet de werkgever meedenken. Zo kan hij bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding aanbieden (maar dit hoeft niet oneindig qua hoogte of duur te zijn), een aantal thuiswerkdagen, of een deel van de reistijd onder werktijd laten vallen. Dat geeft jou de gelegenheid om te wennen aan de nieuwe situatie en andere maatregelen te nemen.

Omdat de werkgever volgens jouw verhaal niet echt initiatief neemt, moet jij dat doen. Kom met voorstellen om het blijven werken voor jou mogelijk te maken. Een reiskostenvergoeding, een verhuisvergoeding, een salarisverhoging vanwege hogere huren in het westen.

Als je werkgever dan niet aan redelijke eisen tegemoet komt, dan kan je bij een kantonrechter ontbinding van je arbeidscontract met een ontslagvergoeding vragen. Die ontslagvergoeding is dan wel weer afhankelijk van de duur van de arbeidsrelatie, en een aantal andere factoren. Voor dat laatste stadium zou ik, zeker als de vergoeding hoog uit kan pakken, je bij laten staan door een arbeidsjurist.